17 november 2010

Seth zegt het

Erwin schreef het begin dit jaar (hij noemt zelfs m'n boek), ik vertel het hier, gisteren op de Nederlandse Pop Academie en afgelopen vrijdag nog aan John Coffey. Seth stampt het er opnieuw in, maar harder. IJzersterk en waar, dat verdient integrale recycling:

No knight, no shining armor

"Sure, Seth can do that, because he has a popular blog."

Some people responded to my decision to forgo traditional publishers (not traditional books, btw) by pointing out that I can do that because I have a way of reaching readers electronically.

What they missed is that this asset is a choice, not an accident.

Does your project depend on a miracle, a bolt of lightning, on being chosen by some arbiter of who will succeed? I think your work is too important for you to depend on a lottery ticket. In some ways, this is the work of the Resistance, an insurance policy that gives you deniability if the project doesn't succeed. "Oh, it didn't work because we didn't get featured on that blog, didn't get distribution in the right store, didn't get the right endorsement..."

There's nothing wrong with leverage, no problem at all with an unexpected lift that changes everything. But why would you build that as the foundation of your plan?

The magic of the tribe is that you can build it incrementally, that day by day you can earn the asset that will allow you to bring your work to people who want it. Or you can skip that and wait to get picked. Picked to be on Oprah or American Idol or at the cash register at Borders.

Getting picked is great. Building a tribe is reliable, it's hard work and it's worth doing.

Je hebt écht geen excuus meer. Hup, aan de slag!

1 opmerking:

Mischa Verheijden zei

Seth Godin is een inspirator. Wat hij zegt, is vaak waar en altijd recht voor zijn raap. Eerder dit jaar sprak Seth Godin in Antwerpen en zei onder andere dit: "Scholen leiden mensen op om te gehoorzamen, zodat ze in het systeem passen. En als je eenmaal in het systeem past, kunnen ze je negeren: School has brainwashed you. Create your own rules”.

Ja, ja, de marketinggoeroe blijkt een punker, wel eentje met een kale kop. Maar goed ook Belle and Sebastian bewijst dat je punk heel anders kunt invullen.

Als proeflezer heb ik al kennisgemaakt met de inhoud van 'het Groot EHPO'-boek en Niels, heeft daarin duidelijke raakvlakken naar Godin. Nee, hij praat hem niet na. Hij praat vanuit de praktijk, zijn praktijk, Kytemans's Hiphop Orkest en dit blog.

Want wat Godin zegt, geldt niet alleen voor scholen, maar ook bijvoorbeeld binnen de muziekindustrie en popjournalistiek bestaan conventies om alles beter binnen het systeem te laten passen. Al heeft het internet die conventies al aardig op zijn kop gezet.

Ben non-conformistisch, sla een andere weg in, onderscheid je van de rest en bewaak je kwaliteit.
Wacht niet af: do it yourself.