2 november 2010

Perfect Kippenvel #4 (according to @StPaulDJ)

Er staat 'according to', dat impliceert dat er ook anderen een Perfect Kippenvel zouden kunnen maken. Onzin. Alleen St. Paul kan een Perfect Kippenvel maken. Dit is geen compilatie, dit is een schatkamer. En dit is 'slechts' een opwarmertje voor 18 en 19 december a.s. als hij 'op last van Het Liedje' toch weer een Weekend van het Kippenvel organiseert. Kun je nagaan. Dit weekend belooft ware magie te worden in Tivoli de Helling! De line-up: Maurits Westerik, The Crookes, Pete & The Pirates, Broken Glass Heroes, de Kippenvel Popquiz en Tim Knol. Tot daar, tot dan dus!

Enjoy (gaat lukken, daar twijfelen we niet aan)!

HIER de Spotify link,
HIER de download link naar Perfect Kippenvel 4,
HIER de download met de tracks van de 3 eerdere Kippenvellen. Ook bij die Kippenvels schreef Paul prachtige verhalen: Kippenvel #1, Kippenvel #2 en KerstKippenvel. Onmisbaar!

Niet te missen: de tracklisting (26 tracks!) + Pauls uitgebreide bijsluiter:

Neil Diamond - Shilo
Iemand die Neil Diamond niet serieus neemt, neemt zichzelf niet serieus. De eerste wet in de psychologie. Niet alleen dat origineel van I'm A Believer nee. Het vroege werk van Neil Diamond is bijna zonder uitzondering Perfect Kippenvel materiaal. Een beter en grootser begin kon ik mij niet wensen.

Big Maybelle - 96 Tears
Het is moeilijk te bevatten hoe zo'n historische dijk van een stem met de tijd nauwelijks meer gehoord wordt. Ze kreeg nooit de credits voor het origineel van Ray Charles' Hit The Road Jack (zie de blazerspartij in That's A Pretty Good Love). Er bestaan 2 geweldige compilaties op Rev-Ola van haar waar deze cover van Question Mark & The Mysterions dan weer niet opstaat. Pre-Amy.

The Crookes - Backstreet Lover
De gebroeders Oasis roepen heel veel heel vaak heel hard. Maar dit keer heeft Noel gelijk: The Crookes zijn de belofte van Groot-Brittannië. Lang achteraan gezeten en uiteindelijk bevestigd voor de zaterdagavond op het Weekend van het Kippenvel. Oh, whatever makes you happy...

Talking Heads - I Feel It In My Heart
Het klassieke album van een band wil wel eens een vastgeroest dogma wezen. Remain In Light is een geweldig album, maar ik zou niet durven kiezen tussen dat album en Fear Of Music of 77'. 'I Feel It In My Heart' is een bonustrack op de onmisbare reissue van laatstgenoemd debuutalbum.

Lykke Li - Possibility
Lykke Li is een van dé nieuwe stemmen uit het afgelopen decennium en Youth Novels een album om van te houden. Dit liedje komt van de Twilight Saga: New Moon Soundtrack en doet ernstig verlangen naar de snel te verschijnen tweede plaat. Hoe koud zouden we het met zijn allen hebben zonder ballades als deze?

Marion Black - Listen Black Brother
'Who Knows' is de must-have pop/ soul nugget van Marion Black. Het nummer betekende de geboorte van het Capsoul-label dat ijzersterk gecompileerd is door The Numero Group. Dit is een latere opname voor Prix Records. In de geest van Syl Johnson of Gil Scott-Heron. Het bewijs dat vroeger niet alles beter was. Maar mooier.

Teenage Fanclub - Baby Lee
Verrassend mooi en verslavend nieuw liedje van Teenage Fanclub. Het was een lange slopende strijd op leven en dood tussen I Really Need Love van The Bees en dit nummer. Maar The Bees bracht weer een geheel eigen keten van hoogneurotische dilemma's op gang, zoals: waarom dan niet gewoon Listening Man??! 'Baby Lee' dus.

Sugar - If I Can't Change Your Mind
Op mijn zeventiende was ik verliefd. Om haar een kus te kunnen geven moest ik drie kwartier fietsen. Altijd hetzelfde bandje. Op de heenweg Bandwagonesque van Teenage Fanclub (kant A), op de terugweg Copper Blue van Sugar (kant B). Het hoofd op hol. Onzeker. Maar met een stelregel: If I Can't Change Your Mind Then No One Will.

Damien Jurado - Cloudy Shoes
Geen ingewikkeld compositorisch meesterwerk, maar erg ontroerend in z'n eenvoud. Hoorde het voor het eerst in de periode rondom de zelfmoord van Antonie Kamerling. Weet niet in hoeverre een liedje ooit echt van toepassing zal kunnen zijn op zo'n in- en intrieste situatie, maar 'Cloudy Shoes' komt een heel eind.

The Animals - I Believe To My Soul
De ultieme blue-eyed soul. Een hoogtepunt tijdens mijn set op Lowlands. Climaxen bestaan alleen bij de gratie van rustpunten. 'I Believe To My Soul' zou vaak gesampled worden. Onder andere zeer recent door onze eigen Q4 die er, eierdop nog op de kop, helaas alweer mee gestopt zijn.

The Brothers Curtis - You Make Everything Better
Dit is de meest obscure van het stel. Een origineel exemplaar begint bij $ 600. Eén van de gebroeders Curtis is regelmatig op soulblogs te vinden met de vraag of iemand hem misschien kan helpen aan zijn eigen liedje. 'I don't want to achieve immortality through my work. I want to achieve it through not dying' zegt Woody Allen dan.

Oasis - Fade Away
Dit had de compilatie even nodig. Een alfa moment. Nu ze uit elkaar zijn luister ik het eigenlijk weer meer dan ooit. Deze B-kant van Cigarettes & Alcohol blijft mijn favoriet. Het zou iets te maken kunnen heb met de zanglijn die wel erg veel lijkt op mijn eertse zelf gekochte singletje, Freedom van Wham!

Tap Tap - Half Moon Street
Ik heb de aanvoerder van mijn Kippenvel-shortlist Pete & The Pirates, met dank aan Tivoli en het label, uit de studio kunnen trekken voor een eenmalig optreden op het Weekend. Dit is een nieuw liedje van het soloproject van de zanger. Kippenvel op merg en been.

DM Stith - A Soft Seduction
Een zeldzame kunstvorm, de cover die beter is dan het origineel. A Soft Seduction is een MOOI liedje van David Byrne uit de late jaren '90. DM Stith trekt aan het achterste van David's tong en maakt er een adembenemende tragedie van.

Nora Dean - Angie La La (Ay Ay Ay)
Pilooski had een momentum met zijn Dirty Edits en natuurlijk de bewerking van Frankie Valli's Beggin', maar echt doorgezet heeft-ie niet. Z'n laatste edits vallen allemaal wat tegen of blijven liggen op de tekentafel. De remix van Ay Ay Ay bracht me in ieder geval bij het aanstekelijke en bijzonder exotische origineel.

George McCrae - Look At You
Een Fransman die beter in vorm blijkt is Jacques Renault. Zijn disco producties vullen menig dansvloer en blijven ook overeind in de huiskamer. 'Look At You' is een hoogtepunt. Toch heb ik ook hier voor het origneel gekozen. Wat kan ik zeggen? The First Cut Is The Deepest!

Lola Kite - Different Story
Nee, dan dit. Alle aandacht ging het afgelopen jaar uit naar Moss en hun prijswinnende tweede album. Volledig terecht. Maar nou is het toch echt tijd voor deze satelliet. Lola Kite. Een 9 op de Pitchforksite had niet misstaan. Jammer dat ze geen Lola Bear heten dus. Of Lola Chicken. Next years favorites anyhow. Niet voor niks het allereerste liedje dat ik draaide bij Paul de Leeuw.

I Am Kloot - Proof
Elke compilatie kent zijn inkoppers. Je hoeft geen John van Loen te heten om deze erin te knikken. Een blauwdruk voor alle tranentrekkers links van het midden. De open deur die nou eenmaal af en toe ingetrapt moet worden. Omdat iedereen wel eens pijn heeft en je niet altijd maar weer REM op kunt zetten.

Darrell Banks - You Better Go
Dit is toch wel - mag ik dat zeggen ja dat mag ik zeggen - het prijsnummer van de compilatie. Heb de artiest het afgelopen jaar weggehouden van Twitter, Facebook, site en radio. Wachtend op het goede moment. Dit moment. De compilatie Darrell Banks Is Here is verplichte kost voor elke soulliefhebber.

James Ray - I've Got My Mind Set On You
The Beatles waren fan en speelden in hun begin dagen regelmatig If You Gotta Make A Fool Of Somebody. George Harrison bleek de grootste fan en had een enorme hit met zijn versie van I've Got My Mind Set On You. James Ray stierf op zijn drieëntwintigste zoals hij ook een paar jaar eerder ontdekt was. Zingend en spuitend.

Timi Yuro - What's The Matter Baby
Met de overlevering veelal aangehaald als one hit wonder, maar in haar dagen de favoriete zangeres van zowel Elvis Presley als Frank Sinatra. Timi Yuro. Hurt is de Klassieker, 'What's The Matter Baby' een van de vele nummers waaraan herinnerd moet worden.

Les Savy Fav - Let's Get Out Of Here
Dit schrijft het Belgische Humo: 'Omdat niets menselijks Les Savy Fav vreemd is, gaan ze één keer flink uit de bocht, maar hun poging om een meezingbare midtemporocker te bedenken bedekken we volgaarne met de mantel der liefde.' Schrijf dan niks. Het meest poppy statement van Les Savy Fav. Ik krijg er geen genoeg van.

Van Dyke Parks - The Yankee Reaper
Van invloed op carrières variërend van The Beach Boys tot Rufus Wainwright. Zijn eigen werk daar kom ik niet altijd even makkelijk doorheen. Toch loont een zoektocht alleen al voor dit soort liedjes. Het wachten is eigenlijk op de definitieve compilatie. Perfect Van Dyke Parks, iemand?

Phenomenal Handclap Band - Baby
Obscure jaren '60 soul nugget? Nee hoor. Gewoon een club te laat geboren bleke hippies met een vreemd lucky shot. Het album is aardig maar kent verder geen enkel nummer met de statuur van deze track. Bullseye!

Wild Nothing - Chinatown
Dit album komt dan weer wel in aanmerking voor de jaarlijstjes. Voor iedereen die graag naar het plafond staart. Of uit het raam. Of naar de bodem van het zwembad. Dromerig, maar met een focus. Geen zweverij. Enkel mooie liedjes. In de BESTE traditie van The Jesus & Mary Chain tot Belle & Sebastian.

Ricky Nelson - Teenage Idol
Dit was vanaf het prille begin de gedoodverfde afsluiter. Ongekend persoonlijk voor die tijd, ook al was het niet door hemzelf geschreven. Eén van de eerste rock 'n roll- lyrics zoals we die nu kennen. 'Smells Like Teen Spirit' is nooit ver weg. Drugs, vrouwen en een vroege dood. De periferie van vele mooie liedjes. Liedjes die levens veranderen. God Only Knows What I'd Be Without Them.

- Paul Nederveen


RICKY NELSON - TEENAGE IDOL
Geüpload door Francis-Albert. -

11 opmerkingen:

knutmo zei

ik heb al kippenvel voordat ik maar geluisterd heb!

Kees zei

Goed bezig zeg.

800 downloads in 4 uur dus veel extra traffic naar ehpo (goed voor de verkoop van het boek!) en ondertussen is de artiesten niets gevraagd en krijgen ze er geen cent voor.

HOUDINI Amsterdam zei

@ Kees Perfect Kippenvel is een feest van en voor de muziek. Deze compi zet oudere artiesten weer op de kaart (tracks en artiesten die doorgaans géén airplay krijgen) en daarnaast ook nog een aantal nieuwe artiesten lanceert. En stimuleren daarmee ook betaalde downloads (en cd verkoop) + de spotify link doet ook z'n werk). Het maakt reclame voor een te gek festival waar mooie acts een prachtig podium krijgen...

Unknown zei

Beste Kees, dank voor je reactie. Ene Anton reageerde enkele weken geleden op vergelijkbare wijze. Mijn discussie met hem vind je achtereenvolgens hier, hier en hier. Als je jezelf even introduceert met een verwijzing naar je site, blog, Facebook of Twitter en iets nieuws hebt toe te voegen aan die 3 discussies, praat ik graag met je verder. In een herhaling van mijn argumenten ben ik niet geïnteresseerd. Dat dit niet mag is bekend, maar in beargumenteerde nieuwe inzichten ben ik altijd geïnteresseerd.

Ook boeiend in deze discussie: Hoe The BlackAtlantic het maximale uit 'gratis' haalt.

Bas zei

Ik ben het eens met Kees. Je kunt niet voor de makers en rechthebbenden beslissen dat dit goede promotie voor ze is. Dat kan best zo zijn, maar dan nog heb je hun toestemming nodig. De maker beslist.

Geldt natuurlijk niet voor een Spotify link, dat is prima, maar een kant en klare download met geripte muziek weggeven kun je niet maken zonder toestemming.

Bas

Unknown zei

Ook jij, Bas:

1. Eerst netjes voorstellen,
2. Dan die links lezen,
3. Tot slot reageren met iets wat we nog niet gehoord hebben.

Dit argument hebben we in die discussie al lang en breed behandeld. In het kort: 60 jaar heeft de industrie bepaald hoe, wat, waar, wanneer, in welke vorm en tegen welke prijs we muziek aangeboden krijgen, bij gebrek aan een volledig alternatief beslissen we nu graag zélf hoe we muziek tot ons nemen als liefhebbers.

'Volledig'? Ja, volledig. Open de Spotify-link maar, zie je in 1 oogopslag waar de muziekindustrie in gebreke blijft...

Bas zei

1. Waarom zouden Kees en ik onszelf moeten voorstellen? Als je niet wilt dat willekeurige lezers van je blog hun reactie geven, schaf die reactiemogelijkheid dan af. Erg jaren 90, zo'n 'welkom op ons forum maar stel je eerst even voor voordat je mag posten' regel.

Maar om te voorkomen dat je me een ip ban geeft: Bas, 33 jaar, woonachtig in Voorburg, opgegroeid in Lunteren, woon samen met vriendin en 2 katten, werkzaam bij een uitgeverij, speel tennis, af en toe fitness en hou van muziek en (arthouse) film. Is dit voldoende? Beetje kinderachtig vind je niet?

2. Heb de eerdere discussie gelezen.

3. En dan nog even een inhoudelijke reactie:

'bij gebrek aan een volledig alternatief beslissen we nu graag zélf hoe we muziek tot ons nemen als liefhebbers.'

Ik (en Kees en de eerdere reaguurders) heb het niet over tot je nemen maar over weggeven. Je geeft hier iets weg wat van iemand anders is en dat is niet netjes. Punt. Het eigen-schuld-dikke-bult voor de muziekindustrie argument vind ik zwak. Je kunt ook gewoon spotify, youtube en lastfm linkjes plaatsen en voor de ontbrekende muziek een link naar bol.com of andere legale aanbieders geven. Dan vervul je nog steeds de functie van het opnieuw op de kaart zetten van oude en promoten van nieuwe artiesten, maar zonder die artiesten daarbij te bestelen.

Unknown zei

Noem me ouderwets, Bas, maar ik vind jezelf voorstellen ook in de digitale wereld een kwestie van fatsoen. Op die manier kun je zien met wie je spreekt, wat z'n achtergrond is en z'n standpunten zijn. Niks jaren '90 of kinderachtig aan wat mij betreft. Ik laat hier dagelijks zien wie ik ben en wat ik vind, ik verwacht dat ook van reageerders.

Dan je argument: klopt. Alleen vind ik dat de waarde van muziek mede bepaald wordt door de tipgever of curator. Dat geldt dubbel zo hard voor compilaties van een fijnproever als St. Paul, die diamanten opdiept uit een mijnschacht waar wij-klootjesvolk nooit zullen komen. Zijn neus voor Kippenvel voegt keiharde waarde toe aan zijn selectie, waar ik graag voor betaal, op Spotify, in een CD-winkel, straks in Tivoli, op Pauls site of die van de artiesten die hij geselecteerd heeft. Maar dan wil ik wél het complete verhaal horen; thuis, op het werk en in de auto. Niet alleen hoofdstuk 1, 3, 8 en een stukje van het einde. En graag met 1 klik, niet met het handmatig verzamelen op 5 platforms. Daar heb ik nu juist Paul voor! Last.fm en YouTube heb ik ook nog niet in de auto, nog los van het feit dat ik m'n handen aan het stuur moet houden...

Ik realiseer me volledig dat wat we hier doen niet helemaal netjes en strikt genomen zelfs illegaal is. Maar zoals we in eerdergenoemde discussies laten zien ben ik er oprecht van overtuigd dat we vandaag keiharde waarde gecreëerd hebben voor alle artiesten op deze compilatie. En Paul. Ik slaap er om die reden geen nacht minder om, het spijt me.

DJ St. Paul zei

@Kees @Bas Ik vind dit zeker iets om elke keer opnieuw over na te denken en vind het, hoe raar dit ook moge klinken, goed dat er net zoals Niels vecht voor vrij verkeer zich ook mensen druk maken over de rechten van de artiest. Het probleem in dit soort situaties is volgens mij dat ook artiesten onderling het er niet over eens worden. Als ik jullie reacties lees, schrik ik daar even van en twijfel ik wel degelijk even of dit dan de manier is. Maar -en dat denk ik uit de grond van mijn hart- ik weet zo zo zo zeker dat de energie en liefde waarmee deze compilatie samengesteld is (in dit geval door mij) ertoe zal leiden dat er meer mensen naar Big Maybelle, Marion Black, The Crookes of Wild Nothing zullen luisteren. Sterker nog dat het mensen ter ore komt die er anders nooit van vernomen hadden. Dat kan, zal en moet uiteindelijk alleen maar goed zijn voor de artiest in kwestie is mijn eenvoudige overtuiging.

Het idee is juist dat je voor liedjes kiest die meer gehoord moeten worden omdat ze zo ontegenzeglijk mooi zijn. Of we elkaar nou aan elkaar voorstellen of niet, uiteindelijk willen we als het goed is hetzelfde, zoveel mogelijk aandacht naar de muziek die dat verdient. Ik denk dat dit deze compilatie daar op een liefdevolle en constructieve manier aan bijdraagt.

Groeten,
Paul

Guuzbourg zei

Waarom is het eigenlijk uitgerekend dit blog dat Bas, Kees, Tom, Dick en Harry zo stoort dat ze zich geroepen voelen om op te komen voor de portemonnee van de muzikant? Kennen jullie bandjes die het bijltje erbij hebben neergegooid omdat muziekblogs (waarvan er honderdduizenden zijn) gratis mp3s of zelfs hele albums posten? Is het een 'fatsoen moet je doen'-achtige reflex (als dat zo is, begrijp ik al helemaal niet waarom je je niet netjes wil voorstellen)?
En wat nu, Jan, Piet, Joris en Korneel? Niels is niet voornemens om de links te deleten? Gaan jullie hem (en Paul, en Wilbert, en alle mensen die enthousiast hebben toegegeven dat ze de fantastische zip van Paul hebben gedownload) nu aangeven bij BREIN?
Overigens ben ik in al die jaren dat ik muziekblogs lees, nog nooit altruisten als Kees en co tegengekomen die op hoge toon, en uit naam van de armlastige muzikant, verwijdering van links eisten. De levensbeschrijving van Bas geloof ik dan ook voor geen meter.
Overigens, Paul: good job buddy. 't Is weer ENORM genieten. Zouden meer mensen moeten doen.

Unknown zei

Iets anders @Kees @Bas (en dan houd ik weer even op): bij digitale-bestandenuitwisseling hebben we het over een fenomeen dat in deze vorm en omvang een kleine 15 jaar oud is. De muziekindustrie verdient in z'n huidige vorm inmiddels zo'n 80-90 jaar aan de verkoop van opnamen op geluidsdragers. Dat was en is hun core business.

Jullie verdediging van de rechten en inkomsten van muzikanten en creatieve makers waardeer ik zeer en zie ik ook als een zeer groot goed, op eenzelfde manier als Paul hierboven verwoordt. De realiteit is dat in die 80-90 jaar juist makers, artiesten en muzikanten zelden iets verdienden aan de verkoop van geluidsdragers met hun muziek. Dat is geen propaganda, maar wordt overtuigend onderbouwd in zo ongeveer ieder industrieboek dat ik noem in de serie Sinterklaas en Appetite for Self-Destruction. De belangrijkste oorzaak ken ik uit eigen ervaring: de vorm van de meeste contracten. Uiteraard zijn er uitzonderingen (U2 et al), maar grosso modo kun je stellen dat in 80-90 jaar moderne muziekindustrie 90-95% van de artiesten om allerlei redenen niets of nauwelijks iets aan de verkoop van hun muziek op geluidsdragers overhielden. Dat geldt zeker voor de oude soulhelden die Paul hier boven haalt. Sad, but true...

Jullie verdediging van de belangen van artiesten en muzikanten is oprecht en valt te prijzen, maar beschermt vooral de oude orde waarin de meerderheid niks verdient, m.u.v. de industrie. Met de industrie heb ik derhalve weinig medelijden: muziek bestond vóór de uitvinding van het vinyl en de CD en zal blijven bestaan ondanks uitwisseling van MP3's. Sterker nog, mijn stellige overtuiging is dat dankzij internet makers en artiesten voor het eerst direct contact kunnen maken met muziekliefhebbers en hun fans en daardoor eindelijk €€€ overhouden aan de verkoop van hun muziek. 'Gratis' speelt daarbij een belangrijke rol, al helemaal als het een persoonlijke, hartverwarmende, oprechte liefdesverklaring van een smaakmaker als Paul is. Dat onderstreept bovenstaand verhaal van The Black Atlantic.

De muziekindustrie heeft een kleine eeuw kunnen bestaan en genoten van bepaalde verhoudingen in de markt. Die was voor die periode functioneel, maar volgens mij breken nu andere tijden aan. Dan komt Darwin om de hoek: adapt or die. Voor makers en muzikanten zie ik het uitermate zonnig in.