5 november 2010

Perfect I Am Kloot (door @manmetbril)

I Am Kloot speelt morgenavond in Tivoli (uitverkocht). 'Perfect' moment dus voor een Perfect van deze band met louter groeibriljantjes, stuk voor stuk. Live schijnen ze briljant te zijn (we moeten het helaas morgenavond missen...), maar deze compilatie is minstens zo goed. Onder het artwork een goed verhaal van samensteller Allard de Wijkerslooth, dat maakt het luisteren nóg leuker. Enjoy!

HIER de download,
HIER Perfect I Am Kloot in Spotify.

"Ik ben geen popjournalist, muzikant of anderzins muziekprofessional, wel een liefhebber. Perfect Kloot was dan ook echt een genot om samen te stellen. Het maken van zo’n compilatie geeft toch een beetje het High Fidelity gevoel. Ik heb er bewust voor gekozen om alleen nummers te kiezen van de 5 studioalbums; 4 van elke plaat. Behalve van het in mijn oren wat mindere album (maar echt geen
slechte) Play Moolah Rouge.

I Am Kloot is een band die ik pas in 2003 ontdekt heb toen hun derde (titelloze) album verscheen: na het horen van Proof was ik verkocht. Sinds The State I Am In van Belle & Sebastian had een nummer me niet meer zo getroffen.

Veel mensen (lees: het internet) vinden hun debuut Natural History nog steeds de beste plaat. Voor mij niet. 'Natural History' is een prachtige CD vol breekbare liedjes en ijzersterke teksten, maar ik blijf trouw aan dat zwarte album met die witte letters uit 2003. Toen dit jaar de nieuwe plaat uitkwam had ik wederom een 'Proof'-moment: 'Northern Skies' is een instant klassieker met een prachtige (zowel muzikale als tekstuele) verwijzing naar een van mijn andere favoriete Engelse liedjesmakers Nick Drake. En daarmee het perfecte openingsnummer voor deze Perfect. Een tweede 'Proof”-moment' op Sky At Night was een nieuwe uitvoering van datzelfde 'Proof'. Na lang twijfelen heb ik beide versies in deze compilatie opgenomen. Ik kon gewoonweg niet kiezen.

Deze compilatie bevat voornamelijk de rustige luisterliedjes van I Am Kloot. Niet dat ik de meer uptempo nummer niet mooi vind, maar ik vind de rustige nummers met een zachte drum, een ingetogen bas en een pingelende gitaar gewoonweg mooier. Voor mij is dat wat muziek moet
zijn: drums, bas en gitaar.

Morgen speelt Kloot in een van de mooiste clubzalen van Nederland: het Utrechtse Tivoli aan de Oudegracht. Volgens mij is er geen betere zaal om hun mooie, breekbare en soms wat ingetogen liedjes goed tot hun recht te laten komen. Hopelijk blijven de 2 meisjes die tijdens het optreden op Lowlands er de hele tijd doorheen stonden te kwekken dan gewoon weg." - Allard

3 opmerkingen:

Marian zei

Sorry ik ga meteen zeiken. Maar het mooiste liedje nl. 'to you staat er niet op. Maar ja iedereen heeft zijn voorkeuren :)Toch een mooie compilatie.

Unknown zei

Heerlijk! Ik ga er morgen ook heen. De setlist ziet er waarschijnlijk zo uit: http://open.spotify.com/user/hans_handgraaf/playlist/4WrC2PTHcS4gDHQamE1ozi

Dit speelden ze tenminste in Parijs.

Heb trouwens nog een kaartje over. Interesse? tweet even naar @hanshand

Jorg zei

To The Brink... ook de moeite op de laatste cd... (die strijkers!) Hier kun je horen wat producer Guy Garvey er - terecht - van vond: http://www.youtube.com/watch?v=F_cw5Q_0PHo. Dit nummer was vandaag voor mij - toevallig - het nummer van de dag. Volgende week heb ik weer een andere favoriet. ;)

Moeilijk om voor deze band een 'best of' te maken. In de laatste 10 jaren was voor mij elk album van hen sowieso een welgekome soundtrack. Ik hang aan deze band dan ook veel (goede) herinnering op.

Zelfde vakje als Jens Lekman: 'eeuwige helden'.