9 november 2010

PopSport, daar word je wijzer van! (2)

Stijn Bannier en Meindert Bussink verzorgen de workshops Artiest 2.0 en Publiciteit & Media voor PopSport, een project dat zoveel mogelijk jongeren wegwijs wil maken in de popwereld. Gisteren vertelde Martijn Crama over zijn workshop management. Onder de noemer Artiest 2.0 worden diverse basis web 2.0-concepten voor muzikanten besproken en door Stijn en Meindert van voorbeelden voorzien:


"Het is belangrijk je bandwebsite als kapstop voor alle bandinformatie en sociale media als YouTube, MySpace, Twitter, Facebook en Hyves te gebruiken. Er zijn talloze sociale media, dus spreek goed af wie je wil bereiken met welke informatie en kies op basis daarvan een passende site. Vind je het belangrijk dat mensen zien dat je als band een te gekke live performance hebt en vooral heel veel plezier? Link je domein aan een YouTube-kanaal waarin filmpjes van je optredens en alles eromheen te zien zijn (het inladen van de bandbus, de rit ernaartoe, de backstage). Wil je al je fans op de hoogte houden van alle zaken die jij in en buiten de band doet? Maak een Twitter-account aan en laat je Tweets op je bandsite zien. Richt je in elk geval op een paar kanalen die je goed up-to-date houdt en waar je je als band laat zien aan je publiek. Hierbij kan elk bandlid zijn of haar steentje bijdragen. Het is zinloos om tientallen platforms slecht of niet bij te houden..."

Bij de workshop Publiciteit & Media bespreken Stijn en Meindert de talloze mogelijkheden die bands hebben om zichzelf in de kijker te spelen:


"Voor alle bands gelden eigenlijk dezelfde basisvragen: wie is je publiek? Wat wil je bekendmaken? En vervolgens: waarom en hoe wil je dat doen? Wil je jouw muziek aan iedereen laten horen, omdat deze te gek klinkt en opgenomen is met een bekende producer? Zet je je muziek online, betaald of gratis downloadbaar, al dan niet in ruil voor een e-mailadres?"

Regelmatige lezers van dit blog weten hoe ik erover denk, nieuwkomers lezen dat in series als hokje, tandje erbij en 180˚ anders (steeds onderaan beginnen met lezen) en blogposts als Gemiste kans, 2.0 Marketing for Dummies en Bepaal het speelveld, win de wedstrijd.

Marco Kalnenek geeft voor PopSport de workshop Create Your Own Scene: "Inhoudelijk sluit deze mooi aan bij de ideeën die op dit blog uitgedragen worden: je kunt als muzikant tegenwoordig heel veel zelf doen. In mijn workshop krijg je praktische tips over hoe je je eigen publiek kunt bedienen. Je doet dat door in de eerste plaats af te bakenen wat je doet als band: welke muziekstijl speel je eigenlijk? Welk publiek wil je bereiken? Vooral die eerste vraag is voor veel beginnende bands moeilijker te beantwoorden dan ze zelf denken. Als je deze punten helder hebt, kun je je focussen op het bereiken van je publiek. Je kunt je eigen scene creëren. Niet door je demo naar Sony Music en de Telegraaf te sturen of meteen een plek op Pinkpop te willen, maar door te werken aan het uitbouwen van je eigen 'kringetje'. Eerst je vrienden, familie en de plaatselijke kroegbaas overtuigen, zodat zij je weer helpen om hun vrienden fan te maken. Daarna steeds een stap verder, totdat je eigen scene hopelijk een landelijk of misschien wel internationaal publiek is."

Weinig aan toe te voegen, heren. PopSport klinkt me als een potentiële goudmijn in de oren voor iedere startende, ambitieuze muzikant met wilde plannen. Waar wacht je nog op?

Geen opmerkingen: