16 april 2012

De platenzaak die mijn leven veranderde (1)

Vanochtend blogde ik over de leukste en mooiste dingen op Record Store Day, komende zaterdag in zo'n 80 Nederlandse platenzaken. Ik sloot af met een link naar een fraai artikel in The Guardian, The record shops that shaped our lives. Goed idee van Guuz: een Nederlandse variant, deze week op EHPO.

Auke Hulst trapt af:

'Het gaat slecht met de platenzaken, maar tot mijn grote geluk zag ik dat de platenzaak van mijn jeugd – Evelyn Novacek in Hoogezand (twitter) – gewoon nog bestaat, en wel op hetzelfde adres als in de jaren tachtig en negentig, de Meint Veningastraat 132.

Een paar keer per week, op weg van school naar huis, stopte ik er samen met broer Hans en boezemvriend Janjaap om te bladeren tussen lp's en cd's. Zeker als er een langverwacht album aan zat te komen, werd de frequentie van het bezoek opgevoerd. In de weken in aanloop naar de release van Stings Nothing Like The Sun – op dubbel-elpee! – en Peter Gabriels Us was ik niet uit de winkel weg te slaan, in de vergeefse hoop dat het album vóór de officiële releasedatum zou arriveren.

In een platenzaak waande je je ontdekkingsreiziger. Rommelend in de bakken, zo nu en dan iets beluisterend, kwam je namen tegen die je nog niets zeiden, maar die intrigeerden en de belofte inhielden van een levensveranderende ervaring. In de hoek van de winkel stond een bak waar geflopte elpee's voor f 2,50 werden aangeboden. Zo kreeg ik Liverpool van Frankie Goes To Hollywood in handen en ontdekte ik het miskende meesterwerk Go On, van Mr. Mister. De Amerikaanse radiorockers, die hits hadden gescoord met Kyrie en Broken Wings, hadden de fout gemaakt een volwassener album te produceren, met serieuze thema's. Het bleek de doodsteek voor de band.

Maar mijn meest pregnante herinnering aan Evelyn Novacek is beladen met schaamte. Ik had te lang lopen dralen in de platenzaak en had letterlijk op knappen gestaan. Buiten zocht ik vergeefs naar een plek om te pissen. Toen heb ik het maar, en plein publique, tegen een lantaarnpaal gedaan – de auto's snelden toeterend aan me voorbij. De Meint Veningastraat is een drukke doorgangsweg, vandaar.

De volgende dag werd ik aangesproken door het karamelkleurige meisje waar ik in stilte hopeloos verliefd op was. Met een ondeugende glimlach zei ze:
'Ik zag je gisteren bij Evelyn Novacek.' Daarna is ze lachend weggelopen.'

Auke Hulst is journalist en speelt in de band de Meisjes. Hij blogt regelmatig op het Meisjes-blog Verhalen achter de muziek.

Met een beetje geluk volgen deze week nog bijdragen van Guuz zelf, Wilbert Mutsaers, Gijsbert Kamer, Maarten van Hooft, DJ St. Paul, Atze de Vrieze, Jan Kooi en wie weet wie nog meer? En ja, ik weet, het is ironisch dat links in deze post naar Spotify verwijzen. Maar zoals ik vanochtend liet zien: dat kan prima naast elkaar bestaan.

1 opmerking:

Bert Hadders zei

En nog steeds. De naam alleen al is intrigerend. Evelyn Novacek was een Tsjechische dame die in de jaren met haar eigen orkest heel Nederland doortoerde en uiteindelijk voor de liefde in Hoogezand bleef hangen en daar een platenzaak begon. Haar kleindochter runt nu de winkel

http://berthadders.nl/2012/02/de-cooperoazie-vult-de-etalage-bij-evelyn-novacek-in-hoogezand/