16 april 2012

Record Store Day 2012 - mijn tips

Komende zaterdag is het weer zover: de jaarlijkse Record Store Day (RSD).Ik koop nog steeds graag muziek, bij de fijnste platenzaak van Utrecht, ook te vinden op Twitter en Facebook: vorige week de tweede LateNightTales-compilatie door Belle & Sebastian (heeft sindsdien de cd-speler niet verlaten - dikke aanrader!), een oudje van Cage The Elephant en afgelopen vrijdag het vinyl van die prachtplaat van Dry The River. Daarnaast betaal ik met plezier een tientje per maand voor Spotify, download, stream, kijk en luister overal en nergens. Muzikanten, winkels en de gezamenlijke muziekindustrie hebben aan mij nog een beste klant.

Tijdens #RSD12 worden veel mooie, soms exclusieve dingen verkocht. Ook vinden speciale in-store optredens plaats. Om precies te zijn zo'n 200 in 80 platenzaken. Een compleet overzicht van verkrijgbare items vind je hier, een compleet en interactief overzicht van alle optredens daar.

Geleerd hebbende van eerdere vergissingen ;-) doe ik geen poging compleet te zijn en stel een persoonlijke Top 3 samen, flink beïnvloed door mijn persoonlijke smaak en dagelijks werk:

HALEN:
  1. Prachtige reissues van Talk Talk op vinyl. Niet speciaal voor #RSD12, wél hebben! Vooral The Colour of Spring en Spirit of Eden, absolute klassiekers.
  2. 2LP van Lee Hazlewood.
  3. Ekki Múk, nieuwe 10" van Sigur Rós. Of toch liever die EP van Miles Kane, gemaakt met dubstep producer Skream?
KIJKEN & LUISTEREN:
  1. 11 Keer Case Mayfield. Record!
  2. Driemaal Bertolf, in Breda (10.30u), Plato Zwolle (14u) en Blue Music Kampen (16u). Met (bijna) complete band, wordt bijzonder.
  3. 1 van 10 Wooden Saints in Utrecht. Leuk idee, en lekker in de buurt.
Nog wat tips, inclusief het voorkomen van teleurstellingen en teveel betalen voor onzin: A Guide to Record Store Day 2012 (via Jan). Meer voorpret: The record shops that shaped our lives (via Gijsbert).

UPDATE, n.a.v. dat laatste artikel een mooie 19-delige serie: De platenzaak die mijn leven veranderde.

Geen opmerkingen: