17 april 2012

De platenzaak die mijn leven veranderde (2)

Komende zaterdag is het Record Store Day, zo'n 200 optredens in 80 Nederlandse platenzaken. The record shops that shaped our lives, een fraai artikel in The Guardian, bracht Guuz op het idee van een Nederlandse variant, deze hele week te lezen op EHPO. Auke trapte gisteren af, vandaag Guuz zelf.'Etten-Leur staat tegenwoordig bekend als de geboortegrond van metalwiskundigen Textures en 3FM dj Paul Rabbering, maar in de jaren tachtig was het muzikaal een dorre boel. In overdekte shoppingparadijs Het Winkelcentrum was wel een platenzaak, Mu2000. Dat klonk vooruitstrevender dan in de praktijk - Mu2000 caterde voornamelijk aan publiek dat vooral bereid was om tijdens de Platen Tiendaagse een album van Anita Meyer of lokale sax-a-gogo-held André Moss te kopen. Met achterop, in een hoekje, een grote gele Mu2000 sticker. Nee, onze ontluikende alternatieve muzieksmaak, gevoed door de Vlaamse Radio2, de voorloper van Studio Brussel, en de bladen Oor en Vinyl, vond een vruchtbaardere plek in Bullit. Dat zaakje zat in een winkelpassage nabij de Grote Kerk in Breda. Guus en Carlos stonden achter de toonbank. Muziekfans waren het, die de half onthouden bandnamen feilloos aanvulden en die toestonden dat pukkelige pubers als ik een luisterplek op de grote rode bank uren bezet hield. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een gouden muziektip van Guus of Carlos heb gekregen. Maar het feit dat ze waarover ik had gelezen, ook hadden staan, inclusief backcatalogue, was al een openbaring. Toch jammer dat op de door mij bij Bullit gekochte en nog steeds gekoesterde platen van Shock Headed Peters, Cabaret Voltaire en Bauhaus, geen Bullit-sticker zit.'

Meer over Guuz' platenwinkelliefde hier. Om 11u precies: Perfect (Tom) Barman, ook door Guuz.

Geen opmerkingen: