Gisteren kwam Ard Boer van New Music Labs aan het woord over achtergrond, samenstelling en weging van de Serious Talent Chart, de eerste wekelijkse chart waarvoor uitsluitend social media worden gebruikt. Vandaag 3FM's muzieksamensteller en initiatiefnemer Tijs van Liemt: "Vijf jaar geleden zagen wij bij 3FM dat, om allerlei redenen, steeds minder lokale bands werden getekend bij muziekmaatschappijen. Zonde vonden we, want er is talent zat in ons kikkerlandje. Daarom besloten we Serious Talent in het leven te roepen, een platform voor jong, nieuw, Nederlands talent. Wij wilden op deze manier bands en artiesten die normaal niet bij een groter publiek bekend zouden worden een steuntje in de rug geven door middel van o.a. airplay. We proberen sowieso als 3FM altijd toffe, nieuwe muziek te laten horen. Dat is onze taak als publieke zender, maar vooral heel erg leuk om te doen!
We zijn wat jaren verder en Serious Talent is uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van 3FM. Naast airplay proberen we bands en artiesten bij alles te betrekken: optredens op festivals, voorprogramma's, Serious Request, live optreden op 3FM en de 3FM Serious Talent Award. Toen wij een tijdje geleden werden benaderd door Ard om te kijken of we samen wat konden doen omtrent een social media chart was de link met Serious Talent snel gelegd. De beste ideeën zijn vaak die waarvan je denkt 'Waarom bestaat dat nog niet?' Zo ook deze lijst. Social media hebben de afgelopen paar jaar een enorme vlucht genomen. Voor beginnende bands is het een fantastische manier om in direct contact te komen met je fans [zie de EHPO-serie over Only Seven Left]. Tegelijkertijd is het voor deze bands lastig om in de normale sales - en airplay charts een plekje te bemachtigen tussen al het grote nationale en internationale geweld. 3FM-luisteraars en Serious Talent bands kunnen nu, dankzij New Music Labs, feilloos zien hoe vaak welke nieuwe bands besproken, bekeken en beluisterd worden. De social media chart is wat ons betreft dus een mooie aanvulling op hitlijsten die al bestaan, zeker voor nieuw talent.
Waarom besloot 3FM om er een Serious Talent Chart van te maken? Tijs: "Vooral omdat deze bands in andere lijsten een stuk minder of niet aan bod komen. Op het moment is de chart alleen te zien op www.serioustalent.nl, maar we sluiten zeker niet uit dat de chart binnenkort, in ieder geval gedeeltelijk, in een 3FM programma te horen zal zijn. Wij zijn in ieder geval erg blij met de chart, die volgens mij ook nog eens de eerste muzikale social media hitlijst van Nederland is. Misschien dat deze chart een aanzet is om in de toekomst sociale media statistieken ook in andere charts te gebruiken? Het feit dat steeds meer muziek via internet wordt beluisterd, bekeken en beleefd pleit daar in ieder geval voor. Naast dat we hopen dat het het onze luisteraars informeert, hopen we ook dat de lijst bands inspireert om hun sociale media beter in te zetten om zo hoger in de lijst te komen. Want daar gaat het bij Serious Talent om: een steun in de rug, een knietje over de muur, maar vooral ook zelf het meeste van het predikaat Serious Talent maken door er hard aan te werken!" Amen.
6 opmerkingen:
Ik mag natuurlijk niet klagen omdat we al vanaf het begin hoog genoteerd staan, maar ik ben toch wel benieuwd hoe het nou precies gemeten wordt. Aantal vriendjes op MySpace, followers op Twitter? Of ook het aantal mentions, krabbels en comments? En wordt de eigen site (voor ons belangrijkst) ook gemeten? En hoe komt het dat de lijst constant wijzigt, soms meerdere keren per dag, vaak nogal heftige schommelingen?
Ik ben ook benieuwd naar bovenstaande zaken. En hoe word je Serious Talent zodat je in die metingen wordt meegenomen? Want dat is al de eerste stap denk ik.
Goede vragen. Ik weet dat de lijst nog zeer in ontwikkeling is, precies op de punten die jullie opnoemen: meetpunten, weging, dynamiek etc. Ard praat daar continu over met diverse partijen en 3FM. N.a.v. zijn en Tijs' stuk heb ik sowieso gevraagd om een update over enkele maanden, wanneer die elementen wat meer uitgekristalliseerd zijn. Voor nu wilde ik op EHPO graag snel aandacht besteden aan deze interessante lijst en ontwikkeling. EHPO, bovenop het nieuws :-)
Wordt vervolgd dus.
@Bram: in principe wordt alleen rekeing gehouden met de verschillende events op de social media sites die achter de band in de chart staan. Dat betekent dus plays op Youtube, LastFM etc. Maar ook mentions op Twitter, vriendtoevoegingen op FB etc. De lijst wordt gemeten over data over de laatste 7 dagen maar wordt continu ververst. Als er dus hevige aandacht is kan het zijn dat een band snel stijgt. Zoals Niels ook al zegt, we zijn nog in een beginnende fase en hebben overleg met Ard om te zien of we misschien wat aan de weging/meetpunten moeten doen. Voor ons is het ook allemaal nieuw he ;-).
@Isaac: hoe je Serious Talent wordt kun je lezen op www.serioustalent.nl. In het kort kun je via st.nl je demo uploaden en luisteren wij daar naar. Elke 2 maanden kiezen we 4 bands die dan o.a. airplay op 3FM krijgen.
Hoop dat het duidelijk is,
Tijs
Dank voor je antwoorden Tijs! Snap dat het nog erg in ontwikkeling is, vind het een heel tof idee in ieder geval.
Ondanks dat dit bericht over de Serious Talent Chart al bijna een maand oud is, ga ik toch een poging wagen.
Wetende dat dit nog in de kinderschoenen staat ben ik toch benieuwd naar het volgend: hoe zorg je ervoor dat 3FM je gaat monitoren?
Uit de reacties hierboven begrijp ik dat je eerst Serious Talent moeten worden, alvorens je wordt toegevoegd aan te monitoren artiesten. Dan zouden er dus elke twee maanden slechts 4 artiesten worden toegevoegd? Gezien de lijst nu, kan ik slecht geloven dat het op die manier wordt uitgevoerd.
Wat vanzelfsprekender is, dat bijvoorbeeld de database van Ongekendtalent.nl wordt gekoppeld aan Tribemonitor. Ik snap dat je dan een (ongekend) lange lijst krijgt, met vele inactieve artiesten.
Verder overigens een goed initiatief, maar ben toch benieuwd naar bovenstaande.
Frans
Een reactie posten