23 september 2010

@Antillectual doet het zo (2)

In deel 1 van deze serie lichtte drummer/zelfverklaard 'PR-manager' Riekus de plannen voor het nieuwe album van zijn internationaal succesvolle band Antillectual toe. Inmiddels staat heel kant A van hun nieuwe plaat online. Kant A ja, want hij komt ook uit op vinyl. Met een show op Incubate kersvers in het geheugen legt het trio de laatste hand aan artwork en persing. Intussen blikt Riekus met wat cijfers terug op de eerste 5 weken:

"Op de eerste reacties was het niet lang wachten: nog geen 2 uur nadat het eerste nummer online ging vroeg 3VOOR12 ons een interview te doen over wat wij toch moesten met die 'nieuwe media' om 'ouderwets vinyl' te promoten. Een paar weken later kregen we van een fanatieke Canadese al de eerste recensie van de plaat, en dat na pas 4 nummers. Erg fijn om te zien dat men zo begaan is met de plaat."
Hoe werd de stream ontvangen? "In de eerste week 979 plays van het eerste nummer, wat neerkomt op ± 140 plays per dag. Aanzienlijk meer dan we verwacht hadden, maar op de echte klap was het nog even wachten. "Every Crisis Is A Moral Crisis" werd een week later gedraaid in een nachtelijke uitzending van 3FM, dankzij aanvragen van een aantal Twitteraars. En na de eerste week? 6.388 plays in 33 dagen. Dat zijn 194 plays per dag, bijna 4 keer zoveel als op onze MySpace, waar het populairste nummer in 2,5 jaar tijd 46.224 werd gedraaid (= 50 plays per dag). Of dit toe te schrijven is aan de nieuwigheid van de nummers of aan het gemak van Bandcamp is moeilijk te zeggen.
We hebben veel aandacht te danken aan onze partners-in-crime: punx.nl, asice.net en punknews.org, die onze nieuwe nummers onder de aandacht van hun community brengen. Ook via onze eigen site ontvangen we veel luisteraars en feedback. Grofweg 70% van de plays komt direct van onze eigen site, 12% van punknews.org, 8% van punx.nl en de overige 10% van verschillende sites. Met die 70% op onze eigen site zijn we erg blij, want dat is de enige plek waar zowel de muziek als teksten, liner notes en gastbijdragen te vinden zijn. Ondanks dat de stream op externe sites te beluisteren is, nemen luisteraars dus de moeite om door te klikken naar het totaalpakketje op onze site."
Niet geheel onverwacht liepen de bezoeken van de site dan ook omhoog: "Ook daarvoor hebben we een hoop te danken aan partners en social media. Grofweg 30% kwam via Facebook (17%) en MySpace (14%) bij ons uit. De rest komt via Propagandhi (16%), punknews.org (13%), asice.net (6%), punx.nl (5%) en Twitter (4%). Opvallend is dat een kwart van de bezoeken uit de VS en Canada komen, territoria die voor ons vrij moeilijk te bereiken zijn. Schijnbaar loont het om een Canadees als gastzanger te vragen en ons nieuws te pluggen bij Amerika's grootste punksite.
Zoals gezegd, de echte klap in aantal plays kwam pas na een paar weken. Na de eerste week namen de aantallen gestaag af. Op 13 september zetten we een nummer online met gastzanger Chris Hannah van Propagandhi (voor niet ingewijden: grote inspiratiebron voor ons en 1 van de grootste bands in het genre). BAM!, de plays schoten als een Almeerder vinexwijk uit de grond. 972 op dag 1, na een post op punknews.org 1.270 op dag 2 en zo verder. In totaal zo'n 3.100 plays in een week, een absoluut hoogtepunt. En als die cijfers niet genoeg zeggen, dan deden de berichten van nieuwe luisteraars uit Canada, de VS, Nieuw-Zeeland, Wit-Rusland, Singapore en Australië dat wel. Een hoop steunbetuigingen van mensen die ons nog niet kenden, totdat we de samenwerking met Chris Hannah hadden bekendgemaakt. Goeie zet dus.
Een ontwikkeling waar we niet op gerekend hadden diende zich vorige week aan: een klein label uit Rusland nam contact op om een aantal platen te bestellen en besloot uiteindelijk zelfs mee te doen aan de vinyl release. Daarmee komt het totaal aantal labels dat meewerkt op een mooi rond getal: 10 stuks, van de VS tot Rusland, Denemarken tot Portugal.

Het streamen via
Bandcamp blijkt goed te werken: het overgrote deel (95%) van de plays komt uit embedded players en niet direct van onze Bandcamp-site zelf. De Share-optie wordt dus goed benut, zo goed zelfs dat we tot onze verrassing de player zagen opduiken op allerlei persoonlijke Facebook-profielen. Erg fijn, want voor ons als internationaal opererende band is Facebook hét belangrijkste online-kanaal. Bij Facebook lag ook meteen een flinke tegenvaller, of 'leermoment' zo je wilt: al biedt de site de optie om automatisch nieuws uit je RSS-feed over te nemen, in de praktijk werkt dit voor geen meter en moet je toch handmatig je nieuws overzetten. De plug-in Wordbooker (Wordpress > Facebook) biedt gelukkig uitkomst.

De komende 6 weken gaan we vrolijk verder met deze actie. En daarna? Touren, touren en nog eens touren! En natuurlijk een bescheiden feestje in
Merleyn Nijmegen op 3 december om met onze vrienden en naasten te vieren dat de plaat er is, in fysieke vorm."

Ik kijk uit naar je volgende update, Riekus!

4 opmerkingen:

riekus zei

Dat 'PR manager' blijft me mooi achtervolgen :D

'PR-boer van self-managed band' was misschien dichterbij de werkelijkheid geweest

Niels Aalberts zei

Die functieomschrijving gebruik ik bij de volgende editie! :-D

Rik Janssen zei

Goed geillustreerd stuk!

Het is juist de kunst om zo veel mogelijk profielsites met zo min mogelijk handelingen te kunnen beheren. Reverbnation is best geschikt als 'passief' platform terwijl je myspace dus ook echt actief moet bijhouden. Beetje jammer voor een dood paard.

Derek zei

Go Riekus.