11 februari 2009

Voorprogramma's scoor je zó! (2)

"Vanaf het moment dat een show op onze site staat aangekondigd worden mijn collega's en ik bestookt met tientallen mails van bands die willen openen voor The Datsuns", aldus 'programmator' Edwin van Andel van De Melkweg. Hij doet een gooi naar de reden voor die vele bedelbrieven: "'Omdat het zo vet is om op het podium van de Melkweg te staan' of 'Omdat wij eigenlijk net zo goed zijn als onze voorbeelden en iedereen dat moet horen'. Als al die bandleden die willen spelen nu eens een kaartje kochten voor The Datsuns bleef mijn voorverkoop niet op 39 tickets steken..."

"Wat mij nog altijd verbijsterd is dat blijkbaar tientallen bandjes naar onze site staren tot iets wordt aangekondigd dat ze vet vinden. En dan allemaal mailen. Ze denken niet na of er misschien een eigen support van de band meekomt, hun band er muzikaal bij past of dat ze er klaar voor zijn. Leren ze dat nu op die Rockacademies? En denken ze dat ik door mijn zaaleigenaar betaald wordt om die 500 mails per week te lezen, MySpace-pagina's te checken, demo's te beluisteren en iedereen netjes te beantwoorden? Beetje lastig met 700 shows per jaar..."

Edwin heeft een zwaar beroep, zoveel is duidelijk. Maar hij heeft gelukkig ook een paar tips hoe je je wél bij hem in de kijker speelt: "Niet doen: een programmeur om de 3 dagen mailen of-ie al iets weet. Dat noem ik stalken en maakt je kans er niet groter op. In de praktijk is de local support (ja, zo heet dat) de sluitpost van de tour. Als alles klaar is bedenkt de assistent van de internationale agent dat er een local support moet komen. Maar dan wel één die Goedgekeurd dient te worden door Het Management. Dus krijg ik minder dan een week van tevoren het verzoek om een lijst suggesties die ze kunnen Goedkeuren. Tja, die mails die volgden op de aankondiging op onze site heb ik inmiddels gedelete en er schiet me even niets te binnen. Gelukkig heb ik een stagiaire uitgezocht op muzieksmaak en snelheid. Zij beheert voorprogramma@melkweg.nl en MySpace.com/melkwegsupport. Daarop kunnen we in 1 oogopslag zien wie zich aangemeld hebben, een geschikte keus maken en snel doorsturen naar het Management. Natuurlijk zie ik zelf ook wel 'ns wat leuks of word getipt door collega's of bevriende boekingskantoren. Mijn eigen krenten uit de pap kan ik er zo mooi tussen stoppen. Tot slot: demo's zijn zó 20e eeuw, verspil je spaarcentjes niet aan mij, maar maak familie en vrienden er blij mee!"

Dank voor je verhaal en tips, Edwin. Sterkte gewenst met de verkoop van Datsuns-tickets en het legen van je mailbox... Morgen doet programmeur Joey van WATT, Rotown en Noorderslag een duit in het zakje, samen met Johan van Tivoli.

7 opmerkingen:

Sjoerd zei

Interessante serie! Ik vroeg me alleen af of het niet beter is om de band die gaat spelen een persoonlijk mailtje te sturen waarin je uitlegt wie je bent en wat je doet en hoe je van plan bent zoveel mogelijk mensen naar het optreden te krijgen, inplaats van een mailtje naar de programmeur te sturen.
En Myspace.com/melkwegsupports bestaat niet meer.

Bram de Wijs zei

Dat moet www.myspace.com/melkwegsupport zijn, zonder S. Goed idee wel. Klein beetje zuur verhaal verder, waarom ben je "verbijsterd" dat bands je site in de gaten houden en vervolgens mailen, en niet netjes tot het laatste moment afwachten?

Anoniem zei

"Wat mij nog altijd verbijsterd is dat blijkbaar tientallen bandjes naar onze site staren tot iets wordt aangekondigd dat ze vet vinden. En dan allemaal mailen."

Tsja, dat krijg je van die 'Nee heb je, ja kun je krijgen'-propaganda op blogs als EHPO! ;-)

Maar serieus: bij een zaal als de Melkweg werkt deze methode wellicht niet, maar dit is wel de manier waarop een vooralsnog onbekende band als The Medics aan zeer welkome optredens komt in zaaltjes als Nederland3, Plein 79 of Q-Bus.

Hoewel veel programmeurs tegenwoordig inderdaad de voorkeur geven aan MySpace- of Bandcamp-linkjes, zijn er ook nog genoeg '20e eeuwse' boekers die mails met links niet in behandeling nemen en zweren bij demo's via de slakkenpost.

Anoniem zei

Deels via de melkwegsupport-site van Myspace zijn wij bijvoorbeeld aan onze voorprogramma show met New Found Glory gekomen (show uitverkocht, meer dan 50 EP's verkocht op een zaal van 700 man, veel aan gehad!), dus is een goede optie!

Over bands rechtstreeks benaderen: De band zelf heeft over het algemeen heel weinig te zeggen over, en bijzonder weinig interesse in, wat voor lokale support er voor staat..

Unknown zei

Eens met wat Hubrecht zegt: bands of hun management direct benaderen acht ik veel minder kansrijk dan het via de zaal of programmeur proberen. Da's ook een horde, maar nog altijd een minder hoge dan aan een door de wol geverfde lad uit Leeds uitleggen hoe ontzettend relevant en passend jouw muziek is als support van de band die hij managet...

Dank voor het compliment weer. Zitten nog een paar mooie tips van Joey en Johan in de pen, plus goede verhalen van Maurits en Marinus. Links zijn inmiddels aangepast. Morgen en overmorgen meer; volgende week vakantie op dit blog!

Silence is Sexy zei

Wat mij verbaasd is dat geen enkele boeker een standaard mailtje klaar heeft staan waarin ze bandjes uitleggen hoe het wel werkt bij de betreffende zaal (in het geval dat ze niet gemailt willen worden).

Als je nooit antwoord geeft op je mail moet je niet zeuren dat mensen blijven mailen en bellen. Als je dat niet doet weet je zeker dat ze je nooit boeken.

De Myspace-blog oplossing van de Melkweg vind ik overigens een mooie oplossing.

Anoniem zei

Ook dat verschilt weer - de nederlandse managers die ik ken hebben het liefst een vast support als hun band op tour gaat: dan weet je waar je aan toe bent, en krijg je niet elke avond de zoveelste idioot over de vloer.

de boeker waar ik voor werk heeft het liefst trouwens idd wel demo's: hij heeft helemaal geen zin om ook nog es 2,5uur per dag extra naar een scherm te gaan staren. Alle demo's draaien we bij ons kantoor ALTIJD, onderweg naar shows in de auto, of op kantoor tijdens werk...