2 februari 2009

Win airplay, een optreden op 3FM én een dag studio

Als beginnende band of muzikant is het niet makkelijk om airplay te krijgen op de radio. Daarom is 3FM-DJ Rudy Mackay afgelopen vrijdag PlugYourband gestart in zijn programma MoveYourAss (ook op MySpace). Tot vrijdag 20 maart draait Rudy wekelijks een liedje van de band die de meeste stemmen heeft binnen gehaald op de website van MoveYourAss. Het maakt niet uit of je pop, dance, metal of levensliedtripcore (© MoveYourAss) maakt, noch dat het een slaapkamer-demo of echte single is. De band of artiest die op vrijdagavond om 23u bovenaan de stemlijst staat, krijgt airplay van Rudy. Daarna worden de tellers weer op nul gezet en heb je opnieuw een week de tijd om al je fans, vrienden of familieleden te laten stemmen.

Maar er is meer: heb jij op vrijdagavond 20 maart de meeste totaalstemmen verzameld, dan mag je live komen spelen in de 3FM-studio én win je 1 dag opnemen in de Utrechtse Starsound Studios. Ik heb eerder betoogd dat je je als beginnende muzikant beter kunt focussen op je omgeving in plaats van nationale pers, radio- en TV-zenders, maar als MoveYourAss het je zo makkelijk maakt moet je die kans natuurlijk wagen!

12 opmerkingen:

Je Suis Barry zei

Toch jammer dat je alleen kunt stemmen als je lid bent/wordt van LLiNK, en dat dit nergens staat waar je leest over de actie, behalve op de site van LLiNK natuurlijk.

Ik zou in ieder geval geen 5,73 euro over hebben om te stemmen op een bandje.

Bram de Wijs zei

Tsja. Rudy is een aardige gozer die beginnende bandjes echt wel airplay gunt, maar ik vind dit wel weer typisch zo'n actie waar vooral de zender veel beter van wordt. Net als dat Eetvermaak van Rob Stenders, waar bands de akeligste vernederingen moeten ondergaan voor 1 minuut zendtijd. Je fans oproepen tot stemmen is ook altijd zó vermoeiend, voor beide partijen.

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Jim Offerman zei

Ik vind het erg jammer dat dit soort acties er eigenlijk altijd op neer komen dat bands hun fans moeten uitnodigen om voortaan spam te ontvangen van de betrrefende organisator. Je mag alleen stemmen als je ook meteen je e-mail opgeeft. In dit geval moet je blijkbaar ook maar meteen even LLiNK lid worden...

Zo'n acties KOST mij eerder fans dan dat het iets oplevert, dus ik begin er niet eens meer aan.

Anoniem zei

"Ik vind het erg jammer dat dit soort acties er eigenlijk altijd op neer komen dat bands hun fans moeten uitnodigen om voortaan spam te ontvangen van de betrrefende organisator. Je mag alleen stemmen als je ook meteen je e-mail opgeeft."

dat doen bands net zo goed. het is één van Niels gouden regels om zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen na je optredens of met andere acties.

wel slim van llink om zo aan leden te komen, 't is maar net wat je er als band voor over hebt

Anoniem zei

tja, het is 1 voor 12 voor LLiNK dus wij hebben oa deze vorm bedacht om leden te werven via ons programma (naast nog wat andere acties). Airplay afstaan is één van die mogelijkheden waarover we beschikken.

Als band moet je zelf beslissen of je eraan meedoet, net zoals bij de Indecent Proposal van Stenders (al zou dat niet in ons programma passen)

De afgelopen 3,5 jaar is zowat de halve NLse muziekscene wel bij MoveYourAss over de vloer geweest (ja ook jij, bram ;) en als het aan ons ligt blijven we dat ook na 1 april doen (mits we de 150.000 leden halen).

Vorige vrijdag hoorde je Odilo 'Chop Wood' Girod, komende vrijdag De Staat in de studio.

Jim Offerman zei

"dat doen bands net zo goed. het is één van Niels gouden regels om zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen na je optredens of met andere acties."

Dat doe ik dus ook niet (meer). Ik weet dat het effectief is, maar ik heb er zelf een ontzettend grote hekel aan.

Silence is Sexy zei

Hey Kevin,

Als je het zou presenteren als: 'de band die de meeste Llink leden voor ons werft krijgt airplay' dan zou het volgens mij een stuk sympathieker overkomen. Nu is het nogal een bummer als je er achterkomt dat het niet gaat om je achterban te laten stemmen, maar om mensen lid te maken van een omroep.

Unknown zei

Mag ik de door jou in mijn mond gelegde woorden een tikje nuanceren, Jim? Ik ben een enorm voorstander van 1-op-1 communiceren met (potentiële) fans en e-mail is daarvoor een heel geschikt medium. E-mail adressen verzamelen kan dus belangrijk en nuttig zijn, maar ik meen dat ik bij ieder van mijn tips & trucs de nadruk leg op 'relevantie' en 'toegevoegde waarde'. Rücksichtlos e-mail adressen verzamelen en die daarna tot in het oneindige spammen hoort daar niet bij.

Jim Offerman zei

Tuurlijk mag dat Niels! Alleen zei ik dat niet, maar Anoniem. Ik haalde slechts zijn reactie aan... zou niet durven om jou woorden in de mond te leggen ;)

Relevante 1-op-1 communicatie ben ik helemaal voor. Iets in de trant van: "Hey, je hebt laatst mijn CDtje gekocht en volgende week speel ik bij jou om de hoek... heb je zin om te komen kijken?"

Ben het verder met Silence Is Sexy eens dat het sympatieker was geweest om gewoon recht voor z'n raap te zeggen wat het doel van de actie is. Denk zelfs dat geinteresseerde bands dan best nog wel eens harder hun best zouden doen, want ze helpen zichzelf en 'hun' omroep!

Anoniem zei

@ pim / silence is sexy: je hebt gelijk, op de site komt dat wel duidelijker naar voren, daar spreekt Rudy je ook rechtstreeks aan.

Bram de Wijs zei

Kevin, ik hoop ook van harte dat LLink blijft bestaan en dat jullie leuke bandjes blijven uitnodigen om te komen spelen - niet omdat ze heel goed kunnen spammen maar omdat ze gewoon goed zijn. Dus hopelijk zijn er genoeg bandjes nog niet zo oproepen-tot-stemmen-moe als ik. :)