6 februari 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (8)

  • Eind vorig jaar heb ik in een uitgebreide serie aandacht besteed aan toffe, boeiende, spannende en leuke muzikale applicaties voor je mobiele telefoon. Allemaal te halen in de iTunes App Store; soms betaald, soms gratis. Mupps = Music Apps For Mobile en is een initiatief van The Crowds en Rebel Technologies. Het idee: een platform creëren waar artiesten eenvoudig hun eigen applicatie voor de mobiele telefoon (iPhone, Android e.d.) kunnen realiseren. Ik geloof heilig in het effect en de impact van deze nieuwe manier van direct contact tussen band en fan. Zoals Erwin zegt: "Ik kan er lang over vertellen, maar bekijk onderstaande presentatie en video en het idee zou duidelijk moeten zijn."


  • The Covenant bracht onlangs een nieuw album uit, 'Welcome To The Real World'. Muzikaal niet helemaal mijn ding, maar het idee om dit nieuwe album te promoten wel: een kroeg, podium of groep fans met een locatie hangt een intekenlijst op. Op deze lijst (download hier) kunnen bezoekers intekenen voor het nieuwe album. Eén CD kost €10 en als 40 mensen hebben ingetekend komt de band gratis optreden, compleet met zanginstallatie, backline en licht. Zo hebben fans, kroeg en zaal een gratis optreden en verkoopt de band 40 CD’s. Daarnaast krijgt de degene die het optreden geïnitieerd heeft van elke verkochte CD boven de 40 nog eens 25% van de opbrengst. Goede deal, al denk ik dat het knap lastig blijft om 40 CD's te verkopen van een relatief onbekende band. Toch veel succes gewenst!
  • BUMA/STEMRA, de RIAA, alle publishers en vele anderen zullen er niet aan willen, maar het is onvermijdelijk: ook het auteursrecht gaat op de schop (via Johan). 2010 Lijkt me eerlijk gezegd wat snel (en misschien ook nog niet wenselijk), maar ik heb het eerder gezegd en blijf erbij: ook het auteursrecht is door de ontwikkelingen op internet, de groeiende mogelijkheden voor artiesten en de wensen eisen van muziekliefhebbers in z'n huidige vorm onhoudbaar. Hopelijk hebben angst en behoudendheid niet de overhand in deze ontwikkeling, maar lef, visie en ondernemingszin!
  • EHPO Twittert nu ook. Vanavond iPhone installeren en dan ben ik weer helemaal bij.

3 opmerkingen:

Bram de Wijs zei

Dat ziet er veelbelovend uit, Mupps, ben benieuwd!

Silence is Sexy zei

Mupps is nu al geniaal inderdaad! Ik ben benieuwd of Apple blij is / soepel om gaat met een heleboel band apps in de app store.

Nerko Hadziarapovic zei

het zal toch niet waar zijn dat de heer Aalberts ook aan een iPhone is ;)