13 februari 2009

Voorprogramma's scoor je zó! (slot)

Zo vlak voor het weekend sluit zanger Maurits van GEM af met een mooie anekdote: "En dan sta je opeens voor een uitverkochte Melkweg. Ik durfde te dromen, maar dat dit mijn eerste optreden met GEM zou zijn...?

We waren al een tijdje bezig, maar zeker niet lang. Zo hadden we nog geen drummer, maar wel al 3 liedjes opgenomen voor op onze site. We konden een complete bio aanbieden, niet al teveel tekst, lekker to-the-point [zie vanmorgen!] en 3 sterke nummers. Het geheel vatte GEM mooi samen en maakte nieuwsgierig.

Op een gegeven moment zag ik dat The Libertines naar de Melkweg kwamen. Ik vond dat wij muzikaal goed bij ze pasten en dat wij op zo’n avond zouden moeten vlammen. Met GEM wilde ik niet in cafe’s spelen of popprijzen in de wacht slepen. Ik wilde naar mijn potentiële publiek toe! Opvallen door nieuw te zijn. The Libertines waren op dat moment een band die mensen wilden zien, een avond ook waar veel journalisten naar toe zouden gaan. Ik zag dat er nog geen support bekend was, trok de stoute schoenen aan en mailde de Melkweg met het verhaal dat wij heel goed zouden passen als support: “We kunnen de boel mooi opwarmen en zorgen voor een goede rockset met eigen nummers.” Prompt belde de Melkweg. Edwin vond onze nummers goed klinken, maar kende ons natuurlijk helemaal niet. Ook wist hij niet dat het ons eerste optreden zou zijn. Vol vertrouwen antwoordde ik dat we het heel leuk zouden vinden. Eén week voor het optreden vonden we een drummer en oefenden dag in, dag uit.

Bij aankomst bij De Melkweg op die bewuste avond bleek dat Pete Doherty van The Libertines niet was komen opdagen; er was een gespannen sfeer. Voor €43,10 had ik geluidsman Ron kunnen regelen (nog steeds onze man achter de knoppen) en hij leidde ons door de soundcheck. Doordat The Libertines erg slecht waren zonder Pete, viel GEM nog meer op. De vraag was: wie was in hemelsnaam het voorprogramma?! De volgende dag belde de pers en de rest is historie!"

Mooi verhaal, Maurits, en een prima afsluiter van deze serie! Brutalen hebben de halve wereld, zo blijkt maar weer. Ik doe het snowboard aan m'n voeten. Barry veel succes als EHPO-tussenpaus en tot volgende week!

1 opmerking:

Anoniem zei

Inderdaad!
Niet geschoten, altijd mis!
Thats the spirit!