12 februari 2009

Voorprogramma's scoor je zó! (3)

Joey Ruchtie komt oorspronkelijk uit Groningen, programmeert al jaren in Rotterdam (o.a. Rotown), maar keert voor de programmering van Noorderslag ieder jaar nog een keer terug naar Het Hoge Noorden. In WATT programmeerde hij afgelopen jaar exclusieve Nederlandse shows van Iggy & The Stooges (op de openingsavond, Ron leefde toen nog) en Franz Ferdinand. Die jongen kan dus wel wat. En hij is nog aardig ook! Lees bijvoorbeeld de leuke en verhelderende interviews met hem op Kindamuzik en Musicfrom.nl.


Ik mailde hem het verhaal van Edwin en daar blijkt hij zich in te kunnen vinden. Dit blog draait om tips & trucs en Joey gaf ze onmiddellijk: "Stuur geen anonieme bulk-mail naar een algemeen e-mail adres. Dat werkt averechts. Aan mij persoonlijk gerichte mail beantwoord ik vrijwel altijd. Richt je op 1-2 specifieke bands die bij je passen en waarvan je het voorprogramma zou willen doen. Bands weten zelf beter waar ze muzikaal voor staan dan ik." Over demo's opsturen per post of MP3's als bijlagen in je mail is Joey duidelijk: "Niet doen. Mail met 16 Mb in de bijlagen gooi ik ongelezen weg. Een MySpace- of YouTube-link werkt het beste."

Direct even gebeld met programmeur Johan Gijsen van Tivoli en Tivoli/De Helling. Hij zegt hetzelfde: "Mail mij voor welke hoofdact je wilt openen, een link naar MySpace en of je uit de stad of provincie Utrecht komt. Demo's en MP3's in je mail hangen = dodelijk. Mailen naar info@tivoli.nl ook; verdwijnt in de prullenbak. Wees persoonlijk!" Johan en zijn collega Sytze Wils ontvangen dagelijks 10 tot 20 mailtjes en beslissen grofweg op basis van de volgende argumenten over een voorprogramma:
  • Is het een lokale of regionale act?
  • Is het onze eigen ontdekking?
  • Heeft de support act een CD uitgebracht en vooral: trekken ze volk?
Van dat laatste geeft Johan een voorbeeld: "Een paar jaar geleden liep de voorverkoop van een show van Nashville Pussy niet. Peter Pan Speedrock had toen al een aantal albums uit en een trouwe fanbase. Mooie combinatie die prima bij elkaar past, kaartverkoop liep gelijk beter, iedereen blij!"


Zo'n passende, muzikale avond is ook het doel van Joey Ruchtie. Daarover vertelt hij vanmiddag verder.

2 opmerkingen:

bram zei

Interessant!
Maar... ik snap de criteria "Is het onze eigen ontdekking?" en "Heeft de support een cd uitgebracht?" niet. Waarom is dat van belang?

Johan zei

Misschien ook een tip voor de programmeurs van grotere podia om duidelijker aan te geven naar welk adres bands hun voorprogramma-verzoeken kunnen mailen.

Of wordt het dan te persoonlijk?