17 februari 2009

ZXZW gooit businessmodel op straat (2)

Bente Bollmann, Marketing & Communicatiemanager Lowlands:
“Ik denk zeker dat het Social Festival Model kan werken; kijk naar alle fora en blogs op internet waar al heel veel mensen (niet direct bij de organisatie van een festival betrokken) op deze manier over de muzieksector schrijven, en hier ook een duidelijke mening over hebben. Deze zijn waarschijnlijk zeer geïnteresseerd, ook om mee te schrijven. Voor Lowlands zou dit model echter niks zijn. Wij hebben ervoor gekozen het festival heel sterk als een beleving van drie dagen neer te zetten: opeens staat er een 'stad' in de polder, is er feest, en na drie dagen is het weer verdwenen. De gehele bedrijfsvoering en manier van organiseren openbaar maken zou naar mijn mening afbraak doen aan de magie ervan.”
Gister vertelde ik over het Social Festival Model van ZXZW. Het idee om het gehele businessmodel van ZXZW openbaar te maken ontstond mede naar aanleiding van dit artikel uit NRC Handelsblad over ‘wikinomics’. Deze Wikinomics is ontleend aan Wikipedia, de encyclopedie op internet waaraan iedereen zijn of haar kennis kan bijdragen.



Het zal duidelijk zijn dat dit project erg is gericht op de samenwerking met het publiek; alle processen van de festivalorganisatie worden bespreekbaar, en we staan open voor frisse blikken. Het festival is immers van en voor iedereen.

De vraag blijft of (en hoeveel) mensen daadwerkelijk gedegen toevoegingen gaan doen, iets dat we in eerste instantie willen bereiken. Het wijzigen van beleidsstukken kan natuurlijk wat aarzeling teweeg brengen; er is uiteindelijk specifieke kennis voor nodig. Dit maakt het vooral lastig om mensen in de breedte te betrekken. Aan de andere kant: er hoeven misschien maar een paar interessante, nieuwe of kritische opmerkingen te worden geplaatst om verder te komen en (nog beter) richting te bepalen voor het festival.

De strategie is dat we proberen het zo laagdrempelig mogelijk te houden. Daarom is een account aanmaken bijvoorbeeld niet noodzakelijk en benadrukken we dat hiermee ook kennis opgedaan kan worden. Belangrijk is daarbij om een goede band te onderhouden met de mensen die zich aanmelden; ze welkom heten, bedanken als ze meeschrijven en ingaan op de reacties.

Uit het bovenstaande blijkt al dat niet alleen ZXZW winst heeft bij betere beleidsstukken. Zoals te zien is op de hoofdpagina van het Social Festival Model is het hele project met Creative Commons gelicenseerd. "Neemt en eet hiervan gij allen", zoals mijn collega al zei. Als je (delen van) de teksten denkt te kunnen gebruiken, staat dat je vrij. Op deze manier denken we ook iets terug te kunnen geven om verder te bouwen aan de ontwikkeling van het muzieklandschap. Daarnaast, zoals ik gister al zei, willen we de discussie openen. De eerste reactie die we veel lezen is "wie volgt?". Waarom alles gesloten houden als je de hele dag aan het werk bent om iets op te zetten voor je doelgroep?

Ik hoor mensen denken: allemaal leuk en aardig dit verhaal, maar wat heb ík er nou aan? Nog even geduld; dat probeer ik morgen uit te leggen.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

De vraag hier is natuurlijk: bouw je eerst een festival en benut je daarna je gebruikers. Of bepaal je de identiteit van je festival door je vooruitstrevendheid. Ik vrees - al hoop ik voor ZXZW van niet - dat ZXZW toch eerste een sterkere identiteit als festival IRL op moet bouwen voordat ze een specifieke meewerkende doelgroep bereikt.

Anoniem zei

Hee Gira,

dat is een goede opmerking. Ik denk eerder dat het een combinatie is. Een combinatie van analoog en digitaal, van het bouwen en behouden van een identiteit.
Het grove idee van ZXZW staat nu. We krijgen van allerlei kanten opmerkingen en kritiek. Die willen we in dit plan gebruiken. Net om onze identiteit te versterken. Dat lukt stukje bij beetje. Ik weet niet of je eerst moet zijn uitgekristalliseerd. Zoals jij het zegt. We willen alsmaar door blijven ontwikkelen en daar kunnen we zoveel mogelijk handen bij gebruiken. En een festival is toch nooit af? Daarnaast zou ik het cool vinden als we andere festivals kunnen helpen. Dan hoeft niet iedereen opnieuw het ei uit te vinden.

Jullie zijn met Roadburn natuurlijk al veel verder qua community, omdat je langer bestaat. Zouden jullie zo'n model overwegen?

groeten van Joost

Bram de Wijs zei

Net als Rita Verdonk met haar partijprogramma: gewoon via internet laten samenstellen door je kiezers, hoef je zelf lekker niks te bedenken! ;)

Anoniem zei

Ha Joost,
om eerlijk te zijn. Zo ver zijn we nog niet als Roadburn. We hebben door de jaren heen wel steeds meer mensen aan ons gebonden zodat we niet zelf alles moeten uitvogelen, maar om mensen inspraak te geven in de manier waarop wij het festival runnen... ik denk het niet. Dit hoewel ik de 2.0-gedachte dat velen meer weten dan een deel. De kern van ons festival is de kwaliteit van de programmering die bestaat uit een combinatie van de smaak van Walter en mij. Dat is zo persoonlijk dat we dat dit niet snel zullen delen. Misschien wel andere dingen zoals community-opbouw e.d. (zie ook de site in opbouw roadburn.wordpress.com).

Wat het ZXZW-model betreft: ik denk zeker dat dit beginnende festivals kan helpen. Maar naast het van jullie uit proberen zo open mogelijk te zijn naar je bezoeker/mede-organisator toe, ik moet daar de eerste resultaten nog van zien.

Wij staan nog op het Cruijffiaanse standpunt: "Iedereen mag meepraten maar uiteindelijk beslissen wij." De trede van de participatieladden waar jullie op staan: ik weet niet of wij die ooit zullen betreden.

Groet!
Jurgen

Unknown zei

Nu ik toch terug ben van vakantie (doe ik vaker, als je blog zo netjes én relevant onderhouden wordt door een gast!): het citaat van Bente waarmee deze post opent vind ik heel voorstelbaar en duidelijk. Persoonlijk vind ik het 'magie'-argument heel sterk en weet ik uit eigen ervaring dat muziekliefhebbers/fans vaak denken dat ze alles van achter de schermen willen weten, maar dat dat inderdaad een deel van de prachtige illusie wegneemt. Niet altijd doen dus. Dat gezegd hebbende, ben ik echter wel bang dat Bente het antwoord aan de start van deze post vooral moet geven van zijn Amerikaanse aandeelhouders... Ook Lowlands kan een boel leuke en originele ideeën halen bij hun bezoekers. En in 1 moeite door de band aanhalen met hun doelgroep!