16 februari 2009

ZXZW gooit businessmodel op straat (1)

Vandaag post ik het eerste deel van deze reeks over het open source businessmodel van ZXZW. Inderdaad; even geen Kaiser Management of Silence Is Sexy, daar is al genoeg over te lezen. Maar eerst wil ik even zeggen dat ik het een eer vind om deze week gast-blogger te zijn op EHPO. Zoals Niels al zei staan er van hem ook nog een paar dingen in de wachtrij, dus we hoeven hem gelukkig niet helemaal te missen.



Op dit moment werk ik een aantal weken bij ZXZW festival in Tilburg. Het festival is er ter bevordering van de Independent Culture en heeft een (naar mijn mening) behoorlijk vooruitstrevende programmering. Niet alleen qua programmering probeert de organisatie echter vooruit te kijken. Niels (en vele anderen met hem) heeft als tip aan bands en muzikanten vaak: bouw eerst een hechte band op met je publiek. Zorg dat je diegenen die toch al geïnteresseerd zijn af en toe paait met een leuke extra en betrek ze bij je activiteiten. Zorg daarnaast dat je muziek (zeker in het begin) zo laagdrempelig mogelijk te verkrijgen is. Overal.

Een hechte band opbouwen met het publiek doet ZXZW ook. Zo is er bijvoorbeeld een Get Satisfaction account waarop het festival iedereen vraagt om aanbevelingen voor bands te doen (iets dat ook gebeurt via Last.fm), een blog waarop de wat luchtigere dingen te lezen zijn, en natuurlijk de eigen site. Op die laatste kan de bezoeker inloggen om op dezelfde manier als Wikipedia bandbeschrijvingen te maken. Positief of negatief, laat het maar horen. Het idee is als iens; niet alle restaurants zijn even goed. Zo ook de bands (zo’n 275 in een week) op ZXZW. En mensen gaan graag op de oordelen van bezoekers af. De beschrijvingen van bands worden meegenomen op de site en in de programmagids. Ondertussen heeft de organisatie een grote community van mensen op weten te bouwen rond het festival, waarmee ZXZW de publieksprijs van beste evenement onder de neus van de Tilburgse Kermis wegkaapte.

ZXZW wil echter nog een stapje verder gaan. Als er redelijk wat mensen zijn die zich verbonden voelen met het festival, waarom deze dan niet betrekken bij de organisatie ervan, was het idee. ZXZW is daarnaast een groot voorstander van het zoveel mogelijk openbaar maken, in tegenstelling tot de gevestigde muziekindustrie, waar op elke envelop die de deur uitgaat ‘vertrouwelijk’ gestempeld wordt.

De combinatie van het bovenstaande maakt dat de organisatie sinds vorige week haar gehele businessmodel openbaar heeft gemaakt. Een businessmodel is te zien als een raamwerk voor een organisatie om waarde te creëren.

We noemen het het Social Festival Model. Alle belangrijke documenten (denk aan jaarverslagen, subsidie-aanvragen, business- en marketingplannen) zijn hier in te zien. EN bewerkbaar op dezelfde manier als Wikipedia. Iedereen die denkt een goede toevoeging te kunnen doen is meer dan welkom. Het beleid leggen we in handen van de bezoeker en ZXZW is daarmee (bij mijn weten) de eerste culturele organisatie die deze manier van beleidsontwikkeling toepast. Bovengenoemde stukken liggen bij veel organisaties doorgaans achter slot en grendel, en dus is dit voor iedereen met een bovengemiddelde interesse voor de muziekindustrie een zeer interessante kijk in de keuken.

Tot zover even voor vandaag. Morgen meer over de motivatie, verwachtingen en (een deel van de) marketing van dit verhaal. Voor nu: bekijk het geheel op zxzw.wetpaint.com, meld je aan (is niet verplicht) en vooral: laat ons weten wat je er van vindt, we horen het graag. Aanbevelingen? Komt u maar, ook op dit blog willen we de discussie openen.

Als afsluiter: in makkelijke taal hoe het wiki-systeem van de site werkt:

2 opmerkingen:

Dutch Delight zei

Ook interessant voor dit blog denk ik:

Dutch Delight, waar beginnende bands mooie prijzen kunnen winnen met hun beste track:

Live events bevestigd!
Artiesten uit alle hoeken van het land hebben hun beste song, begeleid door een filmpje, ge-upload op de Dutch Delight website. Website bezoekers hebben massaal gestemd. "Uit de top 20 die daar uit voort kwam, heb ik samen met het Dutch Delight team de 10 beste nummers gekozen waar we de meeste potentie in zien. Ik ben heel benieuwd hoe deze artiesten zich op het podium zullen bewijzen.", aldus Stacey Rookhuizen. De live optredens zullen plaatsvinden op woensdag 25 februari in de Ekko in Utrecht en op vrijdag 27 februari in 't Paard in Den Haag. Een vakkundig jury bestaande uit o.a. professionals van Kink FM, Rabobank Utrecht, EMI Publishing en Nokia Music Store zullen bepalen welke bands een plek in de grote landelijke finale in De Melkweg in Amsterdam zullen verkrijgen.

Winnende nummer
De maker(s) van het beste nummer maken kans hun hitsingle officieel uit te brengen via de Nokia Music Store. Hiernaast heeft de schrijver van het winnende nummer de mogelijkheid een handtekening te zetten onder een overeenkomst met de publisher van onder andere Anouk, Alicia Keys en Pink; EMI Publishing. Ook zal het nummer opgenomen worden in een in een professionele studio en wordt er een geldbedrag vrijgemaakt om verder te werken aan de eigen muzikale carrière. In maart 2009 zal de winnaar bekend zijn.

De regiofinalisten zijn:
Woensdag 25-2 @ Ekko, Utrecht: Metaphor,Uncle Frankle, The Astronuts, Spotrockers, Polecat Penny, Social Animal, Arthur Adam Ten Cate, Joost Dobbe, Waking up at 30, The Know It Alls

vrijdag 27-2 @ 't Paard, Den Haag: ENGO, G-Clan, Pangea, Signal to shore, Rats on Rafts, Pollution, TerRa, Annika, The Exploding Shetland Pony's, Arema

Anoniem zei

gij bovenstaande poster: dit heeft er echt HELEMAAL GEEN ZAK MEE TE MAKEN, kun je je platenindustrie 1.0 bullshit ergens anders gaan slijten? dan kan ik lekker verder lezen over dit coole idee.
dank u
johan