6 september 2010

Perfect Shuffle 43 (i.n.s.m., in nauwe samenwerking met @Guuzbourg)

Het geheim van een goede compilatie is om niet toe te geven aan de verleiding van het hit op hit op hit stapelen. Je moet er af en toe een wat mindere broeder tussendoor gooien om daarmee het veldje te maaien voor de echte klappers... Damn, dat is ons dus weer niet gelukt. 21 kneiters voor jou, voor je maandagochtend, voor je humeur, voor je collega's, voor je nieuwe iTunes met z'n lelijke logo en dat suffe Ping.

Dank aan @Guuzbourg. Enjoy!

HIERRR moet je klikken voor die download.

19 opmerkingen:

Anton zei

Natuurlijk, lekker doorgaan met muziek van anderen gratis weg te geven zonder hun toestemming...

Je zal wel weer met een prachtig verhaal komen dat jij vindt dat het goed is voor de artiesten en dat je het daarom toch doet, inlcusief een paar napraters die dat bevestigen, maar daar gaat het niet om.

Je zal eerst moeten vragen of de muzikanten en hun labels het goed vinden en kunt niet voor ze beslissen. Door dat na te laten en dus bewust hun muziek zonder toestemming te rippen en gratis te verspreiden overtreed je de auteurswet. Dat is een feit.

Een feit dat je al bekend is en ik snap niet waarom je het desondanks blijft doen. Of is dit een voorbeeld van 'zero budget marketing.' Aandacht voor het merk en de website van Ehpo via 'gratis downloads' en 'kadootjes' want er moeten tenslotte betaalde klussen om als spreker op te treden blijven binnenkomen en er moet straks ook nog een boek worden verkocht (of ga je dat gratis weggeven?). Ik begin in ieder geval te begrijpen waarom je steeds zegt dat die muzikanten het wel best zullen vinden dat jij voor ze beslist.

Unknown zei

Ik geloof dat we onze beweegredenen tot twee keer toe hebben toegelicht, Anton (of ben je JCB?). Daar kun je het mee oneens zijn, dat is je goed recht en je hebt vanuit een bepaald gezichtspunt nog gelijk ook, Vooralsnog heb ik nergens gelezen dat jij de minister-president van het internet bent. Tis slechts je mening, in 1857 mochten vrouwen niet stemmen zegt Pim van de Werken altijd. Honderd jaar later vonden we dat ook een achterlijk idee, tijden veranderen.

Voor nu verbaas ik me erover dat je inmiddels 3 weken op rij komt om je hier te ergeren aan iets dat voorlopig niet verandert. Je zult wel vinden dat ik boter op m'n hoofd heb, maar ondertussen blijf ik het buitengewoon ergerlijk (onbeschoft) vinden dat jij hier je mening spuit zonder te verwijzen naar sites, blogs of platforms waar wíj kunnen zien waar jij die ideeën op baseert. Een volgende reactie verwijder ik dan ook als je besluit Anton-de-Reaguurder te blijven.

Verder adviseer ik je dringend om jouw én ons leven een stuk aangenamer te maken door ons volkomen te negeren en een virtueel blokje-om te lopen. Zowel jouw tijd en focus op al deze negativiteit als onze tijd en aandacht om je steeds te antwoorden kan vele malen nuttiger besteed worden. Bijvoorbeeld aan het bedenken van, schrijven over en uitvoeren van business modellen die wél werken voor muzikanten in 2010 e.v. Daar besteed ik een halve dag van mijn tijd aan en deel ik graag. Gratis, zonder traditioneel auteursrecht. En ja: ook voor die spreekbeurten en een deel van mijn boek betaal je straks, andere stukken worden of zijn gratis. Dit blog bijvoorbeeld. Deden we met Kyteman ook, doet Caro Emerald net zo hard en de meeste muzikanten spelen ook gratis bij De Wereld Draait Door, maar vragen een paar tientjes aan de deur van Paradiso en een paar duizendjes als Milner belt. Niks mis mee.

Prettige dag!

Anton zei

Je kan het leuk vertellen maar draait om de feiten heen en geeft aldus geen echt antwoord.

Feit is dat je toestemming nodig hebt om muziek van anderen te verspreiden, dat weet, maar desondanks blijft verspreiden zonder toestemming. Dat is niet mijn mening maar een feit en heet opzettelijke auteursrechtinbreuk (en is op papier nog strafbaar ook). Op jouw verzoek een linkje om het te staven: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001886/geldigheidsdatum_06-09-2010

Als je liever alleen napraters op dit weblog hebt moet je het maar zeggen, dan reageer ik niet meer.
Dat zou wat mij betreft wel de ultieme bevestiging zijn van hoe je in deze discussie staat: zwaar bevooroordeeld en zonder enig respect voor de rechten van anderen en meningen die niet in jouw plaatje passen.

Unknown zei

Op hoeveel manieren wil je dat ik je gelijk geef, beste Anton? Ik meen dat ik je in iedere thread reacties onder 3 Perfects de afgelopen weken gelijk geef. Daar heb ik geen links als herinnering voor nodig. De Auteurswet ken ik en ik verzocht er ook niet om; dank dat je even voor mij dacht.

En bij deze, Anton, nogmaals, onomwonden, zonder dubbele bodems of voor meerdere interpretaties vatbaar: JE HEBT GELIJK. Hoor je dat? JE HEBT GELIJK!

Goed, dan kunnen we nu weer verder met de écht interessante discussie: hoe relevant is dat auteursrecht nog, hoe goed past het bij de huidige mogelijkheden van internet, de gewoonten van internetgebruikers, muziek- en entertainmentliefhebbers anno 2010? Wie profiteren er op dit moment het meest van: daadwerkelijk de makers of andere(n) (partijen)? En hoe ver mag of wil je gaan om aan te tonen dat het ook anders kan (misschien zelfs moet)?

Jij bent duidelijk van mening dat wat in 1817 is bedacht en in 1912 geüpdate voldoet in 2010. Kort samengevat: 'omdat dat zo hoort en omdat we dat zo afgesproken hebben met z'n allen'.

Ik denk dat we mogen of moeten morrelen aan die afspraken omdat het individueel recht van de maker te vaak het collectief recht van gebruikers doorkruist. Sterker nog, ik geloof oprecht dat die maker in het huidige media- en marketinglandschap zelfs enorm kan profiteren als we die afspraken van 200 jaar geleden grondig herzien. Omdat aan te tonen maak ik me soms schuldig aan schending van het auteursrecht en dat spijt me.

Mijn punt: slavernij was eeuwenlang ook een goed idee, aderlaten de remedie tegen iedere ziekte en vrouwen hadden geen kiesrecht. Dat dat zo ís, betekent niet dat het goed is of dat het nog werkt. Zou wat zijn als je niet mocht of kon terugkomen op afspraken en eerder beleid... Wetten moeten aansluiten bij de werkelijkheid, het volk en de mensen, niet andersom.

Ondertussen schrijf ik op mijn blog waarom ik wat vind, geef voorbeelden, links en heb in vorige reacties al flink wat food for thought gegeven. Kun je het niet mee eens zijn, maar ik voel me volstrekt niet aangesproken door het verwijt dat ik hier slechts napraters duld, geen argumenten geef en niet in discussie ga. Sterker nog: verder dan heel hard, veel en vaak schreeuwen 'MAG NIET!' ben jij hier nog niet gekomen. Vandaar mijn herhaalde verzoek voor jouw constructieve inbreng, links, visie, blog etc. Ik wacht nog steeds. Graag lees ik ergens waarom jij vindt dat ik ongelijk heb en de Auteurswet nog tot de volgende eeuw volstaat. Komt dat niet, dan mag je ergens anders je gelijk halen, in de hoop dat iemand wél onder de indruk is van iemand die in z'n eentje staat te schreeuwen op straat. Het argument "Hofleverancier sinds 1817" volstaat niet, dat zul je begrijpen.

Had ik al gezegd dat je gelijk hebt?

Anton zei

Het is een weer een prachtig betoog geworden maar een mening is iets anders dan een feit. Jij hebt de neiging om steeds alle feiten aan te passen aan je mening. Het is gebruikelijker om dat andersom te doen en daar vervolgens naar te handelen.

Het gaat me niet om 'gelijk hebben', maar om het feit dat je je willens en wetens de rechten van anderen aan je laars laapt ter eer en glorie van het Ehpo merk. Dat je dat verkoopt met argumenten als 'de auteurswet is van 1912 en alles is nu anders' is vals. De auteurswet is geldend recht en daar zul je het mee moeten doen (quote de rijdende rechter).

Wat jij echter zegt is vrij arrogant: 'ik vind die wet niet goed, achterhaald en hij komt me niet goed uit, dus daarom overtreed ik hem, ook al gaat dat misschien ten koste van anderen.' Dat is niet alleen arrogant maar ook nog asociaal ten opzichte van die anderen.

Overigens sla je de plank mis want de auteurswet is in 2004 nog grondig herzien om werkbaar te zijn in ' de digitale informatiesamenleving.'

Unknown zei

Nu is het klaar, Anton.

Ik benoem de feiten, ik benoem de tegenstellingen én ik benoem mijn positie. De jouwe vat ik samen, ik bevestig dat ik volgens De Rijdende Rechter in overtreding ben en nergens maar dan ook nergens beweer ik dat mijn mening een feit is. Voor de zoveelste keer denk je voor mij en legt me stellingen in de mond die ik niet huldig. Kun je daar mee ophouden? Vind je zelf nogal vervelend en je schijnt ook te weten dat muzikanten dat nogal naar vinden.

Met deze reactie bevestig ik voor de zesde (!) keer je gelijk (ik lijk Gekke Henkie wel), ondertussen rep jij met geen woord over de onderbouwing van je standpunt of werpt maar enig licht op je argumenten en overwegingen. Je gedraagt je als een LP die blijft hangen.

Ik vind het echt vreselijk kinderachtig van mezelf, maar als je in je volgende reactie niet op z'n minst ingaat op dit herhaalde verzoek delete ik deze hele lijst reacties. Ik laat me niet 'asociaal' en 'arrogant' noemen door iemand die virtueel moord en brand schreeuwt, maar ondertussen te laf of te beroerd is om te zeggen wie hij (zij?) is en met geen enkel zinnig argument op de proppen komt. Ik praat toch geen Chinees, of wel? Begin bijvoorbeeld 'ns met laten zien dat makers/auteurs daadwerkelijk degenen zijn die, na de herziening van 2004, het meest profiteren van de auteurswet.

Guuzbourg zei

Als Anton zegt hoe hij echt heet (Tim Kuik), laat ik hem zien wie toestemming heeft gegeven. Maar iets zegt mij dat Antim de balletjes mist om uit zijn luizenpak te kruipen.

Anton zei

Gast, ik hou het voor gezien. Je gaat niet in op de feiten en blijft vervallen in je ehpo religie. Ik sluit af met complimenten voor je beheersing van retorische trucjes en wens je veel succes met de verkoop van je boek. Aan de marketing zal het niet liggen.

adios,
Anton

PS: Zou het flauw vinden als je mijn reacties om drogredenen verwijdert.

Anton zei

En nee, ik ben niet Tim Kuik maar wel iemand die er hetzelfde over denkt omdat mijn handel naar de knoppen gaat. Ik hoor wekelijks klanten in mijn winkel zeggen dat papa die cd niet koopt want hem wel even downloadt vanavond. En dan heeft papa het niet over itunes. Bedankt ehpo, om dat kulverhaal over gratis downloaden te verheerlijken om jezelf op de kaart te zetten.

Pim zei

Dit doet me denken aan de geschiedenis van het Amsterdamse houtzagersgilde. Die hebben ooit jarenlang (met de wet aan hun kant) tegengehouden dat er molens in Amsterdam werden neergezet zodat ze handmatig konden blijven zagen. Het gevolg was dat die molens een stuk verderop in de Zaanstreek neergezet werden. De handel van de handmatige zagers ging natuurlijk alsnog naar de knoppen.

De fysieke platenhandel heeft zijn beste tijd gehad. Dat kun je leuk vinden of niet, maar dat verandert niets aan het feit dat de tijden veranderen.

Unknown zei

Ik laat je reacties staan, Anton, maar na voor 'arrogant' en 'asociaal' te zijn uitgemaakt gebruik ik nu ook nog 'drogredenen' om mijn mening te onderbouwen en ga niet in op 'de feiten'. Ik beeld me in dat ik dat tot 6 keer toe heb gedaan. Mijn verwijzingen naar sites, links en eigen blog zijn 'retorische trucjes' en ik 'verheerlijk' illegaal downloaden 'om mezelf op de kaart te zetten'. Ondertussen spui jij je gal en weigert ook maar enige inhoudelijke retoriek toe te passen, houdt het bij loos geschreeuw en verwijzing naar rechtspraak en wet. Als ik doorvraag, krijg ik nul op het rekest en hou ik vast aan mijn 'ehpo religie'.

Ik vind het oprecht spijtig dat je handel naar de kl*ten gaat; ik geloof in de kracht van een mooie, ter zake kundige detailhandel(aar) met hart voor z'n klanten. Dat alles in doet in deze discussie over auteursrecht echter niet ter zake en ontslaat je niet van op z'n minst de beleefdheid om in te gaan op mijn vragen en argumenten. Heb je geen enkele keer gedaan, slechts geschreeuw, verwijten en gescheld. It's all in the mind of the beholder, maar ook dat zal je wel een laag retorisch trucje vinden.

Ik kom graag een keer in je winkel kijken en een kop koffie drinken. Serieus. En ik geloof dat op dit blog nog wel een paar goede marketingideeën staan die met wat kleine aanpassingen ook goed zijn voor je winkel en je omzet. Don't shoot the messenger, maar red je handel en spijker jezelf bij. Wat Pim zegt: de wereld is veranderd. Het is buigen of barsten.

Unknown zei

Tja, hoe het ook kan lieten een aantal winkeliers uit mijn woonplaats (Alkmaar) op het journaal zien: zij hadden een aantal succesvolle webshops naast hun gewone winkel opgestart waardoor ze meer omzet draaiden en konden overleven in de tijden van crisis.

Natuurlijk is dit niet voor iedereen weggelegd, maar het toont wel dat het internet zeker niet het einde der tijden is voor de winkelier.

Boudewijn van den Bosch zei

Beste Anton,
Van een muziekwinkel (platenzaak) verwacht ik meer dan een ruimte waar ik cd's/platen kan kopen.Ik kom in een muziekwinkel omdat er iemand achter de de balie staat die een grote liefde voor muziek heeft en heel belangrijk "kennis" over muziek.
Jij geeft geen reden om naar je winkel te komen.(waar die ook is)
Aan je reacties te merken hou je erg van feiten maar toch wil ik een voorspelling doen die niet op feiten is gebaseerd. Het zal niet meer lang duren voordat jou winkel geen bestaansrecht meer heeft.
Heel vaak "mag niet!" zeggen op een blog zal dat niet veranderen.
Je hoeft het niet met EHPO eens te zijn, maar je kan natuurlijk wel gebruik maken van zijn kennis. Ga nou in op dat aanbod van die koffie, misschien is het een start van een leuke carrière in de muziek na de sluiting van je zaak.

Anton zei

Ok, misschien had ik mijn bewoordingen wat zorgvuldiger moeten kiezen. Iets meer over mijn beweegredenen: ik kan gewoon moeilijk verkroppen dat je andermans werk zonder hun toestemming weggeeft en dat zorgt voor een scherpe pen. Vooral omdat ik zelf mijn brood deels verdien met entertainment. Gelukkig is dat voor mij een bijproduct, maar het was wel altijd een mooie kers op de taart. Die kers ben ik kwijt.

En Robert - ja ik en de verhalen van winkels die een webwinkel erbij beginnen, maar daar heb ik gewoon niet de tijd en middelen voor. Ik voer een winkel in een dorp met een heel breed assortiment en heb mijn handel vol aan de gewone dagelijkse in- en verkoop.

In deze discussie steekt het me vooral dat over de traditionele handel al bijna niet meer wordt gesproken. Dat is passe en online daar gebeurt het. Dat is begrijpelijk voor muziek films enzovoorts, maar dan moet het online wel ook eerlijk gebeuren en moet gratis zonder toestemming niet de norm worden. Dan ontstaat er een soort digitale vrijstaat en dat lijkt even leuk maar daar is op den duur niemand bij gebaat. Het stelt mij teleur dat (zelfs) iemand uit de muziekindustrie met zoveel vakkennis ook al die vervaagde norm als norm lijkt te hebben.

Maar goed ik had beloofd er mee op te houden, dus dat doe ik ook maar.

adios,
Anton

Unknown zei

@Anton: als de discussie deze kant op gaat hoef je niet op te houden hoor.

Je scherpe pen heb ik geen problemen mee. Ik blog regelmatig ook niet zachtzinnig. Maar bij herhaling niet ingaan op argumenten vind ik wel storend. Gelijk of ongelijk, dat is niet discussiëren of van gedachten wisselen, dat is 1 kant op schreeuwen.

Dat gratis de norm wordt (of is) op internet en daardoor een digitale vrijstaat ontstaat ben ik niet met je eens. Gratis kan, en kan bands en muzikanten verder helpen, maar is niet verplicht. Bij voldoende kwaliteit zit het de verkoop m.i. ook niet in de weg, vraag dat de jongens en meisjes van Beep! Beep! en The Black Atlantic maar. Ik noem dat geen normvervaging, maar verander(en)de omstandigheden. De suggestie dat het in dat geval of in alle andere gevallen 'eerlijk moet gebeuren' vind ik ook vreemd; de wereld is vaker niet eerlijk, zeker in retail. Daarin ben ik Darwinistisch: adapt or die. Creatieve ondernemers kunnen altijd meerwaarde leveren, zie de suggesties van Boudewijn en Robert.

Dat van die koffie is geen grap. Wilbert Leering komt ook. Direct 1 tip van mijn kant: ook ik ben 'slachtoffer' van de digitalisering. Mede onder invloed van illegaal downloaden werd ik in 2003 ontslagen bij Universal en 3-4 jaar later droogde de bron voor mij als freelancer op. Door geheel anders naar mijn situatie en de omstandigheden te kijken, en te constateren dat aan mijn kennis en ervaring nog steeds behoefte was maar op een geheel andere manier, werk ik nu nog steeds in de muziekindustrie. Daarover maakte ik deze presentatie. Maar dat vraagt wel dat je oude waarden en ideeën soms geheel loslaat, op z'n kop zet. Of wat Erwin Blom regelmatig zegt: vraag je af hoe je het zou doen als je vandaag begint met niks. Kan heel verhelderend werken en volgens mij ben je daarvoor ondernemer.

Succes.

Unknown zei

Correctie: hier de juiste link naar die presentatie.

Arne Coomans zei

Wat ik apart vindt, Anton, is dat jij het niet ok vindt dat EHPO muziek verspreidt op een laagdrempelige manier zonder daar geld voor te krijgen omdat jij hetzelfde doet maar daar geld voor vraagt. Volgens mij ben jij niet zo zeer voor bescherming van de auteursrechten maar tegen moeilijke concurrentie. Daar aan toegeven heet (of leidt tot) kartelvorming en is ook illegaal.
Dat is overigens tevens de zelfde verkeerde insteek van BREIN; rechten van auteurs worden door deze vorm van redenatie nergens beschermd.

Het gratis distribueren van muziek beschermt ook geen rechten, maar zorgt er in ieder geval wel voor dat eventuele gevolg-winsten het kanaal richting de artiest op gaan (via cdverkoop, kaartverkoop, merchandising, enz. enz. enz).

AvieNL zei

Beste Anton,
Graag zou ik je helpen aan wat omzet. Heb jij de CD's van Tallest Man on Earth? Dankzij de Perfect van EHPO en Zesde Vlak heb ik namelijk deze schitterende artiest ontdekt. Dankzij de gratis compilatie stond ik afgelopen weekend op een betaald festival waar de artiest stond, heb ik kaartjes gekocht voor zijn concert volgende maand in Tivoli en wil ik dus graag een CD van hem hebben, fysiek en betaald. Zonder de schitterende ontdekingstocht die ik steeds maak dankzij de Perfects had deze artiest mijn geld niet gehad. En met hem nog velen. Bestel/reserveer die CD dus maar en laat me even weten waar ik 'm mag afrekenen. Groet Thijs

Unknown zei

Check http://bit.ly/73Perfects, Sander.