20 september 2010

Waarom @Guuzbourg FillesSourires.com startte (en wat het hem brengt) (2)

Vanochtend somde Guuz de eerste 5 lessen op die het bloggen op Filles Sourires hem bracht. Onder een klassiek Zuchtmeisje de andere 5, in Guuz' eigen woorden:
  1. "Spammen staat vrij. Populariteit dankzij HypeMachine e.a. betekent ook dat je mailbox volloopt met MP3's, zips, links en (on)eerbare voorstellen van de meest uiteenlopende bands. Doorgaans artiesten die mijlenver af staan van zoetzuchtende, Franstalige zangeressen, al claimen alle PR-mensen en bandleden dat ze FillesSourires.com al járen lezen en dat ik een vrolijk postje over de hermetische blackmetaltechnotrance van The Unorthodox Cow Murderers mijn lezers en mezelf echt niet mag onthouden. Gelukkig staat onderaan al die mails een unsubscribe-link.
  2. Vragen staat vrij. Het kost soms wat moeite om ze te bereiken, maar steeds meer artiesten en labels van Frans(talig)e artiesten geven met liefde toestemming tot het posten van MP3's. Muziek is bij mij maximaal 10 dagen downloadbaar, re-posts doe ik alleen in uitzonderlijke gevallen. In de afgelopen jaren heb ik goede contacten opgebouwd met Franse, Belgische, Spaanse en Canadese labels, zowel majors als independents. Beter gezegd, ik heb goede contacten opgebouwd met medewerkers van een aantal Franse, Belgische, Spaanse en Canadese labels die begrijpen wat muziekblogs kunnen betekenen voor hun artiesten. The top brass wil of kan dat niet inzien, waardoor ‘toestemming’ een zeer rekkelijk begrip is geworden op mijn blog. Het zijn vaker dan eens de artiesten, en niet de kleinste namen (vanuit Frans standpunt gezien dan), die de aandacht van mijn blog bijzonder op prijs stellen en desnoods zelf de muziek doorsturen.
  3. Nog meer vragen staat ook vrij. Als je het op tijd vraagt, zijn artiesten best bereid om een kerstliedje voor je blog te schrijven, op te nemen en gratis ter beschikking te stellen. In de afgelopen jaren vroeg en kreeg ik Franstalige Kerstliedjes van onder meer Marianne Dissard & Amparo Sanchez, Maud Lübeck, France de Griessen en Frederique Dastrevigne. Het nummer van Marianne & Amparo verscheen later op een kerstcompilatie van het vermaarde verzamelaarslabel Trikont. Zo kan het gaan.
  4. Bloggen maakt vrienden. Over de hele wereld zijn liefhebbers van zoetzuchtende Franse zangeressen. Over de hele wereld zijn zangeressen die graag zoet in het Frans zuchten. Daar ken ik er inmiddels een hoop van. Ik heb er mee geskypet en gemaild, ik heb een flink aantal in het echt gezien. Meevaller: vrijwel alle zangeressen die graag zoet in het Frans zingen, zijn drop dead gorgeous. En ze willen altijd gezoend worden.
  5. Nederlanders houden niet van Franstalige muziek. Dat is niet waar, maar teveel mensen op belangrijke plekken denken dat het wel waar is. Dat heeft ernstige gevolgen. Als er Franstalige muziek op de radio te horen is of een Franstalige band in een Nederlandse zaal speelt, dan is dat omdat de muzieksamensteller of presentator in de vroege ochtend of late avond zich vrij voelt om zijn/haar persoonlijke voorkeur te laten spreken. Of omdat de programmeur de band echt he-le-maal te gek vind en het verlies wel kan lijden. Franse bands kunnen zich in elk denkbaar genre meten met het allerbeste wat uit Amerika of Engeland komt. Je hoeft geen Frans te spreken om dat aan te voelen. Vrijwel iedereen die geregeld mijn blog bezocht na te zijn getipt, of een van mijn compilaties hoorde (Filles Fragiles #1 en #2, Gentils Garçons, Gainsnord) viel als een blok voor artiesten als Coralie Clément, Bensé, Benjamin Biolay of Olivia Ruiz. Echt, ik kan mijn huis behangen met juich-reacties. Maar op een enkele uitzondering na (vaak met novelty-waarde, zoals Stromae) kunnen Franstalige artiesten de enorme drempel die door radiomakers en programmeurs in Nederland is opgeworpen, maar niet nemen. Je zou verwachten dat een Utrechts festival dat ooit is begonnen om mooie dingen uit Canada te laten horen, zich mede vanwege hun naam toch enigszins verplicht voelt om ook iets Franstaligs te boeken. Mais non. ‘Nederlanders en Franstalig, da’s moeilijk’, mailde een programmeur van dat festival me. Er is voor FillesSourires.com nog een hoop werk te doen. En een hoop mooie muziek om over te posten."
Dank, Guuz. Heerlijk verhaal van een liefhebber, met een prachtig blog. Bookmarkt allen! Hier nogmaals het kadootje dat Marinus van a balladeer speciaal voor Guuz' vijfde verjaardag opnam met Flora Dolores. Enjoy!

2 opmerkingen:

Steven zei

Haha, nummer 4 is wel een erg goeie motivatie om te gaan bloggen :-)

Nog wel vraag: waarom maak je geen gebruik van diensten als Bandcamp of Soundcloud om je mp3'files te hosten?

Paar voordelen van dit soort diensten:
- inzicht in herkomst (en andere analytics) van bezoekers
- gratis bandbreedte
- makkelijker liedjes delen (verzenden en ontvangen van en naar andere partijen als labels, logs etc).

Guuzbourg zei

Ik ben zeer tevreden over mijn cheapo server (via jaguarpc.com), waar je ook allerlei data kunt krijgen/lezen. Ik doe een beetje aan soundcloud, ben wdaar wel tevreden over dus wie weet.