14 september 2010

Perfect Orbital (according to @DJ_RichEars)

DJ Rich-Ears zorgt voor onze maandelijkse dosis experimentele electronica en spaced out soundscapes, zie zijn SoundCloud met o.a. Perfect Aphex Twin en Perfect Flying Lotus, maar ook de mixes die hij maakte voor Het Nieuwe Werck. Nu is Orbital aan de beurt. EHPO zorgde zelf voor het begeleidend schrijven... onder het artwork.

HIERRR de mix van DJ Rich-Ears, ook op Soundcloud. Enjoy!



"Van De-Grote-Vier-in-Dance die in de eerste helft van de jaren '90 klassieke albums uitbrachten én de grote podia van alle Europese festivals onveilig maakten is, zeker op plaat, Orbital mijn favoriet. In tegenstelling tot Leftfield bleef het niet bij 1 legendarisch album en het duo was subtieler en melodieuzer dan zowel Underworld als The Chemical Brothers. En daarmee uiteindelijk ook tijdlozer. Verspreid over verschillende albums en 12"'s staan meer klassieke tracks die ik nog regelmatig opzet en, geheel in stijl met iedere legendarische Britse band van de afgelopen 50 jaar (The Beatles, The Jam, Suede, The Smiths, Oasis), stopte de heren het beste soms doodleuk weg op een B-kant ("Halcyon & On & On"). Onbetwist meesterwerk is wat mij betreft In Sides, mijn favoriete album van 1996. Bijna-afsluiter op deze Perfect is de opener van die plaat, nog steeds een monumentaal eerbetoon aan een overleden vriendin. Als ik Orbital hoor schijnen de lampjes van de gebroeders Hartnoll me recht in de ogen en stop ik automatisch vingers in m'n oren, denkend aan het onwaarschijnlijk volume toen Satan Paradiso in knalde. Enjoy!"

2 opmerkingen:

Inge Janse zei

Mooie mix, mooi verhaal! Ik heb er op Eclectro.nl ook melding van gemaakt (http://www.eclectro.nl/2010-09-30-het-aller-aller-allerbeste-van-orbital).

Unknown zei

Tof, dankjewel!