- Superhelden The Bees hebben een gratis nieuwe track (+ clip, in ruil voor je e-mail adres), het Nederlandse Ilanois en Sufjan ook (van z'n nieuwe album, op Bandcamp), Yeasayer een nieuwe remix, Dr. Martens ruilt covers voor e-mail adressen (via Guuz, o.a. The Cinematic Orchestra die Jeff Buckley doen en The Raveonettes coveren The Stone Roses), Converse maakte een tweede mixtape met Nederlandse en Belgische bands, Atze verzamelde op Spotify 79 Britpop-hits uit de 00's, Arcade Fire doen het niet voor minder dan een waanzinnig interactief clipidee, met een rol voor je eigen geboortehuis (ook via Atze, Bob schrijft er terecht over), Matthijs' clip voor Anne Soldaat is geselecteerd voor het Nederlands Film Festival (stem hier) en The Hurts zet een muzikaal boek op Spotify (via Mars). Phew!
- Dan een absolute must-read: open brief van de zanger van OK Go over netneutraliteit en lessen uit de muziekindustrie (opnieuw via Atze/Kindamuzik). Die jongens kunnen duidelijk meer dan leuke clippies maken. Lezen, lezen, lezen! Ook: de zanger van Gama Bomb blogt in reactie op de brief van U2-manager Paul McGuinness die ik eerder postte. Gama Bomb staat onder contract bij een label, maar geeft hun derde album in overleg bewust gratis weg. Bijzonder.
- Vermakelijk en leerzaam blog van de manager van de Supersuckers (via Frank, manager van), over je album in eigen beheer uitbrengen en het belang van fans. Nóg een blogpost: Music and the "gift economy" 1: an introduction.
- Over kadootjes gesproken, dit wil ik dolgraag onder de Kerstboom vinden (in de wasmand van Sinterklaas mag ook):
- Lijstjes: de 10 beste New Order-songs, 8 Spectacularly Over-Hyped Music Startups, 6 boeiende Hyves-cases (via Wilbert) en 5 adviezen in de strijd tegen downloads. Ach, ik zeg niet eens meer wat ik daarvan vind... Lees liever wat een oude held als Jac Holzman, oprichter van het legendarische Elektra-label, vindt. Stuk pragmatischer en meer visie.
- MySpace now syncs with Facebook. Werd tijd. En is Diaspora een serieuze Facebook-killer? Gaat live op 15 september a.s.
- Erwin Blom vat EHPO samen in 1 column en waarschuwt in 1 moeite door de uitgeefwereld. Want tja, The music industry's new model: where is it? Het antwoord ligt misschien in 4 strategies to kickstart the music biz (beide links via Mars). Tegenstrijdig: daling in iPod-verkopen, stijging in betaalde downloads, maar overall daalt de entertainment markt in het eerste halfjaar van 2010 (.pdf). En wat komt daarna? Streaming en nog tig andere innovaties, aldus Steve Jobs eergisteren. Chris Martin speelde er een nieuw liedje (via Marinus). De Belgische televisie blijft nog even hangen in het verleden - niet te geloven! Atze blogt erover. Stelletje idioten.
- Geloof ik ook niet: Thomas Berge doet Keane na.
- Sellaband is dood, lang leve Kickstarter (via Lennart). Ook voor interessante muziek start-ups blijkbaar.
- Werkloos? Google zoekt een muziekbaas (via Job). Of je wordt professioneel bekertjes-raper op Lowlands (maar dan veroorzaak je wel overlast). Zouden ze die ook nodig hebben op het DWDD-festival?
- Woon je in New York, wil je je piano laten stemmen en lachen? Bel deze man (via Ben). De afsluiter komt weer van Guuz: Andvinyly stopt je as in vinyl. Mooi einde, me dunkt.
3 opmerkingen:
We hebben Kickstarter laatst gebruikt voor The Sheila Divine. Om een lang verhaal kort te maken: de band werd gevraagd door een festival voor een reunieconcert (eerste sinds 2002 ongeveer) en kreeg de kriebels weer te pakken om een album te maken.
De grootste reden om Kickstarter te gebruiken: fans, interactie, creativiteit, onafhankelijkheid en geld natuurlijk. ;)
Binnen 5 dagen was de nodige 5000 dollar binnen en extra geld gaat naar extra goodies.
Kickstarter is ook enkel te gebruiken als je idee goed zit en je toch al wat fans rond je hebt. Anders roep je ook maar wat in het luchtledige natuurlijk. ;)
http://www.kickstarter.com/projects/1967234675/the-sheila-divine-returns
Op zich een prima stuk van Erwin Blom, maar ik vind het wel wat te kort door de bocht om te concluderen dat de muziekindustrie overbodig geworden is. Dat deze twee acts buiten de major labels om gewerkt hebben, is waar en absoluut een interessante constatering. Maar beide hebben zich natuurlijk wel omringd met mensen die de industrie goed kennen, die voor hen op gesprek gaan bij de playlist samenstellers van 3FM, die op het juiste moment aan de touwtjes trekken bij DWDD, ze hebben een plugger en een distributeur. Kortom: DE industrie is niet overbodig, je kunt wel met minder toe. Kennelijk.
Een reactie posten