Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt. Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
26 september 2010
Knipseldienst (10)
Geen broer-met-een-schaar ditmaal. Op mijn verzoek hanteerden achtereenvolgens Eric, Bart, Joris, Steven, Jochem en Erwin de digitale schaar en gooide Hans zelfs een heus papieren exemplaar in m'n brievenbus. Twitter, I f***in' love it! Lees mee [click = big]:Als je niks van auteursrecht, naburig recht, Buma, Stemra, Sena, publishing en muziekuitgeverijen begrijpt, lees je de 8-delige serie Wat doet een publisher? op EHPO. Of een uitstekende (en gezond kritische) samenvatting met deze blogpost in eenvoudige Jip & Janneke-taal. Bookmarken om altijd terug te kunnen vinden!
Labels:
knipseldienst,
leesvoer,
leuk,
rechten,
twitter
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
6 opmerkingen:
In het licht hiervan heb je natuurlijk ook de strijd tussen GEMA (duitse BUMA) en youtube over afdraging die ervoor heeft gezorgd dat er clips wel voor mij maar niet voor Duitse vrienden beschikbaar zijn.
as usual: strijd tussen bedrijven en artisten/klanten die de dupe zijn.
Waar staat die GEMA/YouTube-strijd mooi samengevat?
de bronnen zijn veel in het Duits en weinig samenvattingen van de voortgang. De Engelse pers schrijft er sporadisch over:
Guardian in mei: http://www.guardian.co.uk/music/musicblog/2010/may/13/gema-youtube-royalties-dispute
billboard: http://www.billboard.biz/bbbiz/search/article_display.jsp?vnu_content_id=1004111740
http://www.billboard.biz/bbbiz/content_display/industry/e3i327b3ab8972bdc8e06c3f112824ccce8
EPM music (met cijfers):
http://www.epm-music.com/digital-distribution/news/item/85-youtube-vs-gema.html
Gema statement in het Duits:
http://www.gema.de/en/press/press-releases/press-release/?tx_ttnews[tt_news]=908&tx_ttnews[backPid]=73&cHash=46522442c4
Spiegel (Duits):
http://www.spiegel.de/netzwelt/web/0,1518,616605,00.html
Webwereld:
http://webwereld.nl/nieuws/65965/muziekclips-moeten-van-youtube-duitsland-af.html
In de praktijk merk ik gewoon dat als ik een video link, ik vervolgens te vaak van Duitsers hoor dat ie geblokkeerd is.
Blijft in en in triest. Sommigen leren het nooit... :-(
Niemand wint hier mee, de artiesten niet, de consument niet, zelfs de bedrijven/organisaties niet. Het enige wat het doet is de nadelen van "legaal" benadrukken.
My thoughts exactly.
Een reactie posten