9 september 2010

Feestje (47) - Your personal guide to Slowlands 2010

Vandaag is het feestjesdag op EHPO. Drie stuks om precies te zijn, Harco Rutgers trapt af. Hij is beeldend kunstenaar, vormgever, eigenaar van een klein platenlabel en organiseert regelmatig concerten en andere activiteiten in het Havenkwartier in Deventer. Daar vindt komend weekend Slowlands plaats. In navolging van routes voor Lowlands en Into The Great Wide Open laat Harco ons zien waar hij zaterdag heen wandelt:

"De laatste tijd zie ik door alle voorbeschouwingen bijna de festivals niet meer. Zoals Niels al aangaf: zoveel mensen, zoveel meningen. Om die prettige meningenbrij vooral te blijven voeden loop ik hier door de line-up van Slowlands (elke gelijkenis met Lowlands berust op louter toeval), een relatief klein festival in het Havenkwartier van Deventer, met een indrukwekkende line-up. De sfeer was vorig jaar uitmuntend en deze tweede editie is in mijn ogen dan ook meer dan gerechtvaardigd. Slowlands vindt dit jaar plaats op zaterdag 11 september van 12 - 23u.
Een blokkenschema van Slowlands is op dit moment nog niet beschikbaar, dus ik ga er voor het gemak even vanuit dat ik al mijn favorieten gewoon kan zien, wat gezien de grootte van het terrein en programma niet zo'n rare aanname is. Ik begin een beetje met een open deur, maar als ik de kans krijg De Kift te zien spelen ben ik erbij. Dat zal op Slowlands vast niet anders zijn. Barbara Morgenstern maakte een aantal jaren geleden diepe indruk op me met haar innemende persoonlijkheid en Duitse lyriek, dus ook dat optreden ga ik niet missen. Knobsticker is een bandje (of een duo met veel muzikale vrienden) wat ik begin dit jaar voor het eerst zag en me bij is gebleven als een frisse en uitgekiende mix tussen disco, funk, soul, electronica en dance. Goede podium act ook! Ik hoop dat ze dit keer nóg meer talentvolle gasten het podium op slepen. Als liefhebber van goede electronica kan ik optredens van Funckarma en Kettel niet weerstaan. Beiden hebben ook een uitstekende live reputatie. Sotu The Traveller zag ik nog nooit live optreden, maar zijn debuutalbum is zo goed, dat mijn verwachtingen inmiddels hoog gespannen zijn. Als ik nog even echt lekker los wil dan doe ik dat waarschijnlijk bij de rollende acid-bliepjes en -blapjes van de 030303 Crew (waar heb ik dat smiley shirt ook alweer gelaten?) en bij Ceephax Acid Crew op de Slowlands afterparty in Het Burgerweeshuis. Dat Deventer hiphop groter zou kunnen zijn dan je denkt bewijzen F.A.T.A. en Da Floawaz, maar die heb ik inmiddels vaak genoeg gezien om deze keer eventueel wat anders te kunnen gaan doen.

Want naast nog veel meer goede muziek zijn er ook een hoop andere dingen te doen op Slowlands. Mij lijkt het bijvoorbeeld best interessant om te ontdekken wat er nog voor
eetbaars groeit in het Deventer havengebied. Of te zien wat de 13-jarige beeldhouwster Merle Bouwmeester kan met een stuk hout. Of misschien pak ik nog even een lekkere massage mee... En aangezien ik er met mijn kinderen rondloop zal ik de kinderworkshops ook wel veelvuldig bezoeken.

Kijk vooral even naar
het complete programma op www.slowlandsfestival.nl, want de kans is groot dat een dagje Slowlands er voor jou weer heel anders uitziet..."

Dank Harco, en veel plezier komende zaterdag!

Vanmiddag nog een feestje. de Popronde start morgenavond in Nijmegen. Organisator Mischa van den Ouweland licht in 3 afleveringen enkele veelbelovende bands uit het ruime aanbod.

1 opmerking:

Harco Rutgers zei

Inmiddels is er natuurlijk wel zo'n superhandig blokkenschema van Slowlands: http://www.slowlandsfestival.nl/blokkenschema-slowlands.jpg