- The internet is not the enemy, aldus Miranda Ward. En zo is het. Bassist Steve Lawson (van de laatste Twitter-strip) voegt daar nog een mooi stuk aan toe, mij uit het hart gegrepen.
- Andrew Dubber vraagt zich af: is 15 jaar de ideale lengte voor het auteursrecht? Wat mij betreft wel (10 jaar mag ook) en Dubber legt kort en krachtig uit waarom. Vorige week serveerde hij MySpace af, Erwin Blom trapt nog even na. Doet Jan Keizer ook naar zijn fans (via Marinus): "De zwijgende massa koopt mijn album, en daar gaat het mij om". Eikel.
- Piraterij een probleem? Wel voor digifobe uitgevers die daarmee onbedoeld piraterij steunen (via Atze). Bij Google is illegaal gedownloade muziek gewoon welkom. Ook meer pragmatische makers zien filesharing als een kans, bijvoorbeeld door hun film in première te laten gaan op The Pirate Bay. Zoals altijd: er zit een gigantisch voordeel aan ergens de eerste mee zijn op internet. Nog meer filmnieuws deze week: een clip met honden die binnen 1 dag meer dan een miljoen keer bekeken wordt? Doe je zó. En volgende maand komt er een film uit over één van mijn favoriete labels allertijden, Creation Records. Ex-eigenaar Alan McGee vertelt alvast. Daar kijk ik naar uit! Verder een nieuwe docu over Girl Talk (via Guuz) en Matthijs' documentaire over L'Abattoir, het project van Maurits Westerik (GEM, Anne Soldaat), Joppe Molenaar (Voicst, Bettie Serveert), Thomas Azier, Sticks (Fakkelbrigade), Daan Schinkel (zZz) en Sjam Sjamsoedin (Nobody Beats The Drum, Boemklatsch. Gratis download HIERRR:
- EHPO had niet te klagen over aandacht in 'de media' deze week: in OOR (verwijzing naar deze te gekke serie, foto van Age), NRC Next en Ernst-Jan haalde EHPO als voorbeeld aan om weer dagelijks te bloggen. Dank allen! In de reacties verklap ik enkele 'bloggeheimen'.
- Why are the record labels demanding money to let people stream legally purchased music? Aimee Mann gelooft er ook niet meer in: "I don’t think the music industry will ever be the same". Vind ook Tocado Records en geeft er de brui aan. Fraaie afscheidsbrief waarin het jagen op windmolens wordt veroordeeld en het onvermijdelijke/onuitroeibare opnieuw als een kans wordt gezien. Prachtlabel Mute leert ook: weer (zo goed als) independent. De Fransen niet: tienduizenden filesharers gewaarschuwd. Zinloos. Ondertussen neemt het Europarlement een rapport over intellectueel eigendom aan. Niet onomstreden. Armin van Buuren praat mee, in de reacties bij dat artikel vat Groen Links de werkelijke situatie uit-ste-kend samen. Lezen!
- *Nieuwe* en oude muziek: nieuwe Mayer Hawthorne-track, Yeasayer-remix van Florence & The Machine (= stream), Nikoo (nieuw uit Nederland, via Nick) en The Soft Pack (via Joris). Ook het Scram C Baby tribute-album raakt voller en voller, Roosmarijns 90's Request Spotify-lijst ís al vol en de Utrechtse dokters gaan op huisbezoek. Bassist Colin Greenwood vraagt zich ondertussen in een prachtige blogpost af wat Radiohead moet doen met hun nieuwe muziek nu de mogelijkheden op internet nóg groter zijn (via Mars). Oude muziek in Waxwell Records Music Madness EP.1, The 45's (via Guuz):
- Pim riep vorige week onbekende bands op hun muziek te sturen voor zijn topserie Wat maakt dit een Hit? Hij pakt de eerste inzending aan, opbouwend kritisch. Dat doen de meeste recensenten niet: Why music critics write so many favorable reviews.
- De hoofdredacteur van de Britse Wired somt Six reasons why I’m not on Facebook op: "If Robert Zimmerman had a Facebook profile, could he have re-created himself as the New York beatnik Bob Dylan?"
- Bandcamp is altijd te gek, Apple soms, samen niet:
- Michael Jackson is dood, leve Michael Jackson! En nog een Belgenmop als afsluiter (via Jorg). Lachen!
4 opmerkingen:
Ik las net dat je ook als bezoeker zelf een perfect mag aanbieden. Dan wil ik er wel één maken van the Czars, de oude band, van john Grant. Is dat goed?
Leuke lijst weer! Vooral de discussie over hoe lang auteursrecht geldig zou moeten zijn is interessant. Oneindig "while commercially active" vind ik een beetje vaag. Wat is commercially active? Als het wordt aangeboden in de itunes store? Als het wordt uitgevent door (nabestaanden van) de artiest? Zo zijn er nog wel wat punten... Leuk om na te denken over de implicaties van verschillende vormen van auteursrecht!
@Marian: Tuurlijk! Mail me even, dan stuur ik je de details.
@Isaac: Ik ben ook zeer geïnteresseerd in deze uiterst belangrijke discussie. Heb deze blogpost zojuist nog aangevuld met paar interessante stukken op 3VOOR12, waarin o.a. Armin van Buuren aan het woord komt.
Ik vind dat Armin en de mensen bij Armada behoorlijk de plank misslaan, maar die punten worden al gemaakt in de comments bij 3voor12. Al verscheidene keren is hier trouwens al het punt gemaakt dat het hebben van geen copyright de fashion industrie geen windeieren heeft gelegd. Dat betekent niet dat ook daar geen idioten rondlopen: http://www.techdirt.com/articles/20100913/20463210992/marketplace-s-misleading-report-on-fashion-copyright.shtml
Ik kan er met mijn pet niet bij. Wat is nu het doel van die Scadafi? Voor de welvaart van de designers hoeft ze 't niet te doen...
Een reactie posten