20 september 2010

Waarom @Guuzbourg FillesSourires.com startte (en wat het hem brengt) (1)

Ongemerkt wordt dit een leuke nieuwe EHPO-serie over bloggen, het platform/medium waarmee je je Facebook-, Twitter- en Hyves-account pas écht van inhoud en dus waarde voorziet. Zelf trapte ik af, liet daarna Pim aan het woord en nu dus Guuz, die eerder de aanzet gaf tot de sterke 2-delige serie Hoe L'Oncle Ben toch bleef plakken:

"Vijf jaar geleden postte ik mijn eerste stukjes over zoetzuchtende Franstalige zangeressen op een weblog dat ik Filles Sourires had gedoopt. Geen letterlijke vertaling van ‘zuchtmeisjes’, want zuchten is ‘soupir’ in het Frans. Dat klonk me teveel als soep, dus werd het ‘sourires’ (glimlachjes). In de afgelopen jaren ben ik bedreigd door de copyright-politie, is mijn eerste blog gedelete door Google, heb ik handenvol geld uitgegeven aan muziek en serverruimte, kreeg Marinus van a balladeer zo gek dat hij een duet opnam met de charmante Flora Dolores [HIERRR gratis te downloaden] en spreek iets beter Frans dan toen ik aan FillesSourires.com begon. Maar er is meer.
Tien dingen die ik geleerd heb van 5 jaar FillesSourires.com:
  1. Blogspot sucks, Wordpress rules. En dat zeg ik niet alleen omdat Blogspot/Blogger/Google vorig jaar mijn blog neerhaalde. Wordpress blijkt een stuk gebruiksvriendelijker, heeft handige plug-ins en ziet er ook nog eens beter uit.
  2. Een blog beginnen is makkelijk, een blog bijhouden is een kunst. Gelukkig heb ik met FillesSourires.com voor een onderwerp gekozen dat een mer à boire is. En we (ik schrijf het meest, maar geloofsgenoten Sky en Maks dragen ook geregeld bij) wijken ook rustig van de bekende paden, richting klassieke muziek, psychedelische rock of voordrachtskunst. Maar niet teveel. Ik probeer tenminste 2 keer per week iets te posten, er zijn weken dat er 8, 9 nieuwe stukjes worden gepost.
  3. Bloggen kost geld. Of beter: bloggen over muziek die nog altijd lastig te krijgen is buiten Franstalige gebieden, kost geld. Fysieke CD’s moet ik uit Frankrijk laten komen, en dan kies ik vaak voor de bijzondere uitvoeringen. Ik heb inmiddels genoeg contacten om gratis aan muziek te komen, maar ik ben nog zo’n oude rare man die van vinyl en mooi uitgevoerde doosjes houdt. Ik durf niet uit te rekenen hoeveel het blog me op jaarbasis kost. Er zijn bloggers die met PayPal-linkjes om bijdragen van lezers bedelen. Is mijn eer te na.
  4. Tag je gek. Voordat Google de stekker uit Fillessourires.blogspot.com trok, had ik rond de 15.000 bezoekers per week. Dat is fors teruggelopen naar pakweg de helft. Google Analytics laat zien dat de meeste bezoekers via Google mijn blog weten te vinden. Taggen tot je een ons weegt, het werkt.
  5. Hoera voor de HypeMachine. De meest populaire liedjeszoekmachine annex jukebox is een belangrijke doorverwijzer naar mijn blog. Ik ben bij lange na geen Fluxblog of Stereogum, maar het is de afgelopen jaren wel voorgekomen dat tracks die ik postte hoog in de ‘Popular’ lijst terechtkwamen, wat soms ongekende bezoekerspieken veroorzaakt. Elbo.ws, Captain Crawl en het ronduit geniale Shuffler.fm zijn ook voor muziekbloggers belangrijke tools om bezoekers te trekken - en om nieuwe muziek te ontdekken, natuurlijk.
Vanmiddag rond 14u Guuz' andere 5 geleerde lessen.

3 opmerkingen:

Steven zei

Leuk om te lezen, Guuz. Niet helemaal mijn muziek, maar heb regelmatig tips voor muziek via jouw blog opgedaan die mijn vriendin wel kon waarderen :-)

Nog wel een vraag: in tip 4 benoem je het belang van taggen. Bedoel je daarmee het taggen van je posts in WordPress?

3daysON zei

leuk en vooral doorgaan

Guuzbourg zei

@Steven: taggen kan ook in Blogger natuurlijk. Taggen helpt, in welk cms dan ook wil ik maar zeggen.