De playlist van 3FM wordt iedere vrijdag stipt om 16.30u bekend gemaakt. Afgelopen vrijdag viel me op dat daar 3 platen op stonden die 'in eigen beheer' uitkomen (vier als je Tony Jr. & Nicolas Nox meetelt): Handsome Poets, MakeBelieve en Krach. Een incident of een omslag? Komt do-it-yourself nu regelmatig overdag voorbij of is dit puur toeval? Ik vroeg het zendercoördinator Wilbert Mutsaers:
"Het muziekbeleid van 3FM is afgelopen jaar bewust meer left of center geworden, waarmee we hopelijk het center, gezien de huidige impact van 3FM, wat hopen te herdefiniëren en daarbij ook extra aandacht voor nationale artiesten en nieuwe talenten in het bijzonder genereren. Ik vind dat een kerntaak voor een publieke zender als 3FM. Gelukkig gebeurt er enorm veel in de Nederlandse muziekscene en is er alle reden hier de schijnwerpers op te zetten. Het aantal artiesten dat van Serious Talent is doorgeschoven naar de reguliere playlist is mede hierdoor sterk toegenomen: Tim Knol, Go Back To The Zoo, Moss, A Silent Express, Valerius, Rigby, Flinke Namen, Destine, Future Presidents, Waylon, MakeBelieve, Caro Emerald, Baskerville, Laura Jansen, Handsome Poets maar ook relatieve nieuwkomers Bertolf, Miss Montreal, Moke, Stevie Ann, The Opposites en gevestigde artiesten als Ilse DeLange, Anouk, Kane, Jacqueline Govaert en Alain Clark. Enfin, de lijst is te lang om uitputtend op te noemen. Daarnaast meer oog voor de breedte van het aanbod: op dit moment zijn bijvoorbeeld zowel Ruben Hein (jazz) als My Favorite Scar (metal) Serious Talent.
Nieuwe internationale muziek steunen we ook in toenemende mate. Het aantal nieuwe songs dat per week op 3FM is te horen is stevig toegenomen, zowel op de reguliere playlist, 3VOOR12-playlist, vrije keuzes van DJ's, requests van luisteraars en er is recent meer variatie aangebracht in de zogenaamde classics en recurrents. Dus meer nieuwe muziek en tegelijk meer variatie in oude songs. Als we U2 draaien kan dat ook Stay zijn in plaats van enkel en alleen de allergrootste hits."
Hoe bepaalt 3FM of een single de playlist haalt? Wilbert: "In eerste instantie beoordelen we een song gewoon als een song. Klinkt eenvoudig en is het feitelijk ook: past deze song op 3FM binnen de totale muziekmix en de taken die we onszelf hebben gesteld? Hoe ligt de track bij de DJ's? Gebeurt er online het nodige? En wat vinden we zelf op basis van al deze input en ons eigen gevoel? We testen namelijk vooraf nooit muziek, we maken weloverwogen keuzes uit het aanbod, praten daar lang over, draaien de muziek nog 'ns en kijken naar de totale mix in het aanbod. Vervolgens draaien we de gekozen songs direct (als dat al niet gebeurde in vrije keuzes) en krijgen na 2-3 weken testen binnen over hoe de nieuwe muziek valt bij diverse luisteraars. Hiertoe worden online enkele duizenden mensen bevraagd over hun mening over de songs. Dat werkt bij de meeste muziekstations zo, voor sommige formatstations zijn deze resultaten zelfs heilig en volledig leidend. Bij 3FM zijn de testresultaten nooit 100% beslissend om al dan niet lang of kort door te gaan met een single. Ze helpen wel in het bevestigd krijgen van ons eigen gevoel over de muziek en de feedback die we al krijgen via social media, SMS en mail, deels gebundeld op onze social radio site. Bovendien wil ik niet dat we in onze eigen staart bijten door in circel-redeneringen te vervallen: mensen waarderen muziek meestal beter als ze er vaker naar luisteren. Met onze expliciete doelstellingen, het gegeven dat de gemiddelde 3FM-luisteraar per keer langer radio luistert dan de luisteraar van andere radiostations, en het feit dat dat we zien dat muziek soms gewoon wat langer de kans moet krijgen, zetten we geregeld door, ondanks matige testresultaten. Sommige muziek heeft nu eenmaal een wat langere incubatietijd dan andere. Zo weten we bijvoorbeeld dat urban/hiphop-georiënteerde muziek bij de 3FM-luisteraar doorgaans slecht valt, maar naar verloop van tijd toch gewaardeerd wordt. Bovendien is 3FM een zender die probeert de luisteraar door het muzieklandschap te gidsen en muziek te duiden: een goede inleiding bij een track maakt de acceptatie van een song vaak stukken groter. Dat is van onschatbare waarde en niet te meten in een test. Gelukkig maar! Soms draaien we een track juist erg kort, omdat we hem in eerste instantie draaien vanwege een zekere nieuwswaarde, signaleringsfunctie of vanuit een andere urgentie, maar omdat de track dan soms op zichzelf niet spannend blijft of is, halen we hem dan weer redelijk snel weg."
3FM heeft een zeer goed jaar achter de rug in termen van bereik, waardering en marktaandeel, aldus Wilbert: "Dat zou je als een bevestiging van het gevoerde muziekbeleid kunnen zien, echter de doelstelling/missie van 3FM is niet zoveel mogelijk luisteraars bereiken. We brengen een specifiek aanbod en zijn blij dat het door zo veel mensen wordt gewaardeerd. We willen zoveel mogelijk luisteraars bereiken, maar dan wel met ons specifieke aanbod in muziek, festivalverslaggeving, informatie en interactie met de luisteraar en artiest."
En hoe zit het dan met eigen-beheerreleases? "Als het om nationale artiesten gaat, maakt het op zichzelf niets uit of er een groot label achter zit of niet. Niettemin vind ik het van groot belang dat er wel is nagedacht door artiest, management en/of label over het te volgen pad. Dat komt uiteraard door mijn eigen achtergrond in muziek, maar deze mening wordt gedeeld door onze muziekredactie. Met andere woorden: wij steunen muziek die ook kans maakt het verder te schoppen dan enkel deze ene track. Dat is geen voorwaarde - een 'one-off hit' heeft ook zijn charme - maar wel iets dat we meewegen. Kan een band live goed uit de voeten, is er een deugdelijk team rondom de artiest of is het een artiest die zelf zijn zaken goed heeft geregeld waardoor het aannemelijker is dat het gaat 'lukken'? Een gerenommeerd label of management kan helpen, echter een talentvolle nieuwe manager of fanatiek en juist georganiseerd eigen-beheerteam kan dezelfde waarde hebben. Geregeld geven we artiesten ook wat vrijblijvend advies, indien gewenst. Vandaar dat er op dit moment meerdere eigen-beheersongs op onze playlist staan. Dat is geen doestelling op zichzelf maar iets dat vanzelf gebeurt als je werkt zoals 3FM nu doet."
Dank voor je uitgebreide toelichting, Wilbert. Ik zie mogelijkheden voor ambitieuze bands, producers en muzikanten, in eigen beheer, met hulp van een platenmaatschappij of andere partner, maar lees vooral een aansporing om je zaakjes uitstekend te regelen, on- en off-line. Alleen zo beland je tussen Loesje en Alison.
3 opmerkingen:
Goede, uitgebreide reactie. Laten we hopen dat deze trend zich doorzet. Laten we ook hopen dat 3fm afscheid gaat nemen van een aantal gewoonten zoals het nog steeds veel draaien van verschrikkelijke jaren '80 knallers en het geforceerd contact opnemen met Nederlandse artiesten waar ze verder niets mee doen (Nick en Simon, Dries Roelvink, Jan Smit).
Op zich een hoopvolle toelichting, het geeft de burger/muzikant/kritische luisteraar weer wat moed voor de toekomst. Echter vind ik alle genoemde criteria wel wat ver gaan, de radiozender is toch geen platenmaatschappij of sponsor die in een band/artiest investeert, waarom zouden zij dan een inschatting en afweging moeten maken over de bestaansrecht van een band/artiest en de lengte daar van? Ik citeer "wij steunen muziek die ook kans maakt het verder te schoppen dan enkel deze ene track." Beluister en beoordeel gewoon op kwaliteit en relevantie voor je luisterdoelgroep. Wat maakt het uit dat een onbekende band misschien maar één geweldig nummer uitbrengt, de muziekhistorie staat er vol van. (Bovendien als jullie een eventuele 2e single maar vaak genoeg draaien word het toch bekend en geaccepteerd) Is 3FM dan gebaat bij een langere carrière van een artiest? Waarom? Maak jezelf niet belangrijker dan je bent, da's vrij arrogant en misplaatst, zeker als publieke zender. Denk liever na over je eigen bestaansrecht als zender. Uiteindelijk is de radio gewoon een doorgeefluik van muziek. Bedien het publiek met diversiteit en laat vooral horen wat er zoal beschikbaar is juist buiten de commerciële sector. Al die grote bekende namen en bekende nummers hoor je op elke andere bekende willekeurige zender. En juist het frappante is dat die grote namen het nou net niet nodig hebben, dus laat dat voornamelijk lekker over aan de commerciële zenders.
Ik snap heus wel dat je er niet om heen kunt om ook bekender werk te draaien om overeind te blijven heden ten dagen, dus is het logisch dat je een consensus zult moeten maken. Maar doe nou niet net of 3FM een gids is die een waanzinnig scala van het gehele muziekoevre biedt, ik citeer: "Bovendien is 3FM een zender die probeert de luisteraar door het muzieklandschap te gidsen en muziek te duiden."
Dat 3FM deze doelstelling blijkbaar wel heeft is op zich hoopvol en positief, maar het zou geen kwaad kunnen om over het behalen van deze doelstelling net zo lang te vergaderen, te heroverwegen, te testen en te beoordelen als over een willekeurig nummer (waar hebben we het eigenlijk over) op de playlist van 3FM. Om over de zwaar overschatte positie en aandacht van die overdreven radio-DJ's ten koste van de muziek maar te zwijgen.
Gek, vorig jaar besliste StuBru (Studio Brussel, de Belgische alternatieve radiozender) om het aantal nieuwe singles in de playlist te beperken. Het aantal nieuwe nummers dat wekelijks aan de dagplaylist wordt toegevoegd werd beperkt tot vijf, plus een "hotshot". Ze zouden beter een voorbeeld nemen aan 3FM! (Alhoewel hier nu geen aantallen vermeld worden.)
Een reactie posten